-

valser : Bramki strzelone na wyjeździe liczą się podwójnie

Korespondencyjny sposób organizacji wyborów w Szwajcarii

Nie chcę kreować, ani narzucać nikomu swoich opinii w temacie wyborów korespondencyjnych w Polsce. Wnioski proszę sobie wyciągnąć samemu. Poniżej kilka informacji dotyczących wyborów przez skrzynkę pocztową w Szwajcarii.

Nie znam innego kraju, który dłużej i skuteczniej stosuje tą metodę w wyborach. W Szwajcarii wszystkie wybory, głosowania, referenda odbywają się tą drogą i pakiety do głosowania dostaje się kilka razy do roku.

Przesyłka jest dostarczana do skrzynki zwykle 3-4 tygodnie przed wyznaczonym terminem głosowania. Nigdy nie dostałem pakietu później niż trzy tygodnie przed terminem. Pakiet odsyłam zwykle 7 do 10 dni przed wyznaczonym terminem.
Na trzy dni przed tym terminem zaleca się, żeby już nie wrzucać listu z kartą do skrzynki, bo może dojść do Stimmbüro po terminie i pisemną sugestią poleca pofatygować się osobiście do biura i oddanie swojego głosu bezpośrednio w biurze. Tzn. przez skrzynkę na karty do głosowania w biurze, o której już kiedyś pisałem.

Szwajcaria jest zorganizowana jako zdecentralizowany system podmiotów miejskich i kantonalnych, współpracujących pod egidą rządu federalnego. Każdy kanton jest niezależnym podmiotem prawnym i określa własną konstytucję na podstawie Konstytucji Federalnej. System polityczny podlega władzom kantonów, tj. Ustawom i rozporządzeniom kantonalnym dotyczącym praw politycznych i określa elementy procesu wyborczego. Każdy kanton ma rownież własne dekrety dotyczące praw politycznych. Struktura federacyjna jest odzwierciedlona aż do poziomu gminy: tu każda gmina decyduje o pewnych procesach, ponownie dostosowanych do ustaw i rozporządzeń kantonalnych. Na przykład prowadzenie rejestru wyborczego należy do gmin, co prowadzi ostatecznie do różnych rozwiązań.

Ważnym zagadnieniem dla władz szwajcarskich jest obniżenie kosztów i zwiększenie frekwencji poprzez zapewnienie dogodnego sposobu głosowania.

W 1994 r. wszystkie kantony przyjęły głosowanie z użyciem przesyłki pocztowej. Obecnie ten sposób jest dominującym kanałem głosowania, z którego korzysta około 90% wyborców w Szwajcarii. Większość uprawnionych do głosowania w Szwajcarii wykazuje zaufanie do władz na szczeblu federalnym, kantonalnym i gminnym w zakresie procesów wyborczych i ochrony prywatności wyborców. Zaufanie do władz obejmuje firmy państwowe i prywatne, które są ważnymi elementami obecnego systemu.

Ze względu na federalną i zdecentralizowaną strukturę Szwajcarii, każdy kanton i gmina samodzielnie zarządzają odpowiednimi procedurami wyborczymi. Kantony i gminy zachowują pewien stopień niezależności w podejmowaniu decyzji dotyczących sposobu postępowania z niektórymi częściami procesu głosowania. Dlatego obecny system w Szwajcarii nie jest ani powszechnie udokumentowany, ani określony, ani jednorodny.

W związku z tym opiszę jak to działa i jak jest zorganizowanie w kantonie St.Gallen.

W budynku rady miasta ma siedzibę Stimmbüro – „biuro wyborcze”, które odpowiada za organizację wyborów, przygotowanie przesyłek, odbiór przesyłek, liczenie głosów, publikację wyników. To jest kilkuetapowy proces, w który zaangażowana jest Szwajcarska Poczta, ale również inne podmioty, w tym prywatne, które przygotują np. materiały do głosowania. Wszystko dzieje się pod nadzorem biura.

Faza przygotowania obejmuje produkcję i przygotowanie do wysyłki wszystkich niezbędnych kart do głosowania i kopert. Przygotowanie „pakietu wyborczego” – 1. BIALEJ koperty zwrotnej do głosowania, 2. karty identyfikacyjnej stwierdzającej prawo do głosowania i obowiązkowego jej podpisu, 3. żółtej koperty do „głosowania tajnego”, 4. karty do głosowania, 5. Instrukcji do oddania głosu - są fizycznymi i manualnymi procesami w fazie przygotowania. Bezpieczne i dokładne wykonanie tej fazy operacji ma kluczowe znaczenie, ponieważ wszystkie kolejne fazy od tego zależą. Ze względu na ograniczenia dotyczące kosztów, czasu i możliwości szybkiego wykonania zadania władze wspomagane są przez dostawców zewnętrznych, jednak całkowicie kontrolują i nadzorują ten proces.

 


1. Przesyłka z „pakietem wyborczym” jest wysyłana na cztery tygodnie przed terminem wyborów. Pierwsze zwrotne koperty z wynikami głosowania są wysyłane do biura wyborczego natychmiast po wysłaniu materiału do głosowania. Głosy otrzymane pocztą są liczone codziennie, a liczba otrzymanych przesyłek z głosami wyborczymi jest stałe publikowana na stronie internetowej miasta. Koperty z głosami są przechowywane w zapieczętowanych pojemnikach do momentu rozpoczęcia liczenia. W mieście St.Gallen ponad 95% głosów oddawanych jest przez przesyłkę pocztową.

2. Liczenie głosów rozpoczyna się w sobotę rano przed niedzielą wyborczą.

3. Sprawdzanie ważności głosów
Pierwsza grupa wydelegowanych pracowników biura wyborczego sprawdza ważność głosów. Otwierane są białe koperty zwrotne i sprawdzane jest, czy dla każdej (żółtej) koperty do głosowania załączona jest ważna, podpisana imienna karta identyfikacyjna poświadczająca prawo do głosowania. Na tym etapie decyduje się ważność oddanego głosu. Jeśli karta jest niepodpisana, albo jest niezałączona do koperty zwrotnej głos jest nieważny. Karta do głosowania w tej fazie pozostaje zamknięta w żółtej kopercie i jeśli karta identyfikacyjna jest w porządku, to karty do głosowania i żółta koperta trafia na osobny stos. Tajność głosowania zostaje zachowana. Głosy, które nie mają podpisanej karty do głosowania, zostają wyeliminowane i zapisane w protokole jako nieważne.

4. Oddzielone zółte koperty z kartami do głosowania i zaznaczonymi wynikami głosowania są otwierane przez drugą grupę pracowników biura wyborczego pracujących w oddzielnych pokojach. Ponieważ są one już oddzielone wcześniej od kart identyfikacyjnych, tajność wyborów zostaje zachowana.

5. Liczenie kart do głosowania
Karty do głosowania używane w mieście St.Gallen, na których manualnie stawia się krzyżyk w boxie są skanowane i zliczanie elektronicznie – jak w totolotku. Element ludzkiego błędu przy zliczaniu jest tutaj wyeliminowany. Podczas skanowania karty do głosowania wyniki są automatycznie zliczane i nie trzeba tego procesu wykonywać na piechotę z liczydłem. Jeśli wynik jest nieważny, zostanie wyświetlony on na ekranie w celu i poddany weryfikacji. Na tym etapie stosuje się zasadę „dwóch par oczu” – i jest interwencja pracownika w system, gdyż maszyna może czasami źle rozpoznać zakreślenie kwadratu na karcie. Możliwe jest tutaj oddanie głosu pustego – bez zakreśleń, uznanego za nieważny, omyłkowe oznaczenie i korekta na karcie do głosowania, zakreślenie obydwu opcji (tak+nie), czyli w praktyce oddanie głosu nieważnego. W zapisie danych tę interwencje są również uwzględniane jako „sprawdzane wzrokowo”. W przypadku uzasadnionej korekty takich kart wypełnia się karty do głosowania zastępczego. Głosowanie oryginalne i zastępcze są ponumerowane, aby udokumentować proces i zapewnić porównywalność. Karty zastępcze skanowane są wtedy przez maszynę do zliczania głosów i oddają wynik wyborczy. Wszystkie głosy przychodzące pocztą są skanowane do soboty włącznie. W niedzielę wyborczą przetwarzane są głosy otrzymane od soboty i oddane w skrzynce wyborczej. W niedzielę należy przetwarzać tylko pisemne głosy otrzymane od soboty i głosy oddane na urnie (około 10% wszystkich przychodzących materiałów do głosowania).

6. Zliczanie kart identyfikacyjnych. Liczba tych dokumentów do głosowania i łączna liczba oddanych wszystkich głosów dla każdego głosowania oznaczonych jako (tak / nie / pusty / nieważny) musie się tutaj zgadzać.

7. Ogłoszenie wyniku głosowania
Wynik głosowania zwykle ogłoszony jest w niedzielę około 14.00. Ogłoszenie odbywa się w publicznym ogłoszeniu w urzędzie miasta oraz w Internecie na stronie miasta St.Gallen (www.stadt.sg.ch)

8. Organizacja biura wyborczego
Biuro do przeprowadzania głosowania składa się z wiodącej komisji, w której partię polityczne są odpowiednio reprezentowane, a osoby zliczające głos są wybierane na czteroletnią kadencję. Na jej czele komisji stoi prezydent. Oprócz komisji wyborczej zatrudnia się dodatkowo ok. 15 osób, pomagających wykonać pod nadzorem manualne czynności w samym procesie zliczania kart. Wybory do komisji są proporcjonalne i odbywają się co cztery lata.

9. Udział w pracach komisji wyborczej
Jeśli jesteś zainteresowany uczestnictwem w biurze wyborczym i mieszkasz w St.Gallen możesz skontaktować się z sekretarzem biura - Stephan Wenger, (071 224 53 37) lub [email protected]), który chętnie udzieli dalszych informacji.

Od 2005 roku prowadzony był program pilotażowy głosowania online, który w 2018 roku został zawieszony.

 

Trzy zdania komentarza.

Do dnia wyborów w Polsce zostało 10 dni.

Wariant pocztowy jest w tej chwili fizyczną niemożliwością.

Myślę, że to w świetle tego co wyżej napisałem jest zupełnie jasne.

 

Są jeszcze dwa istotne aspekty, które są ważne dla wiążących i rzetelnych wyników wyborów. To uczciwość i wynikające z niej zaufanie. To natomiast zawiera się w czymś o czym już kiedyś pisałem, a sprowadza się do tego symbolicznego zdjęcia. 



tagi: demokracja bezposrednia  sasin  wybory korespondencyjne  

valser
30 kwietnia 2020 13:12
144     4564    7 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

mooj @valser
30 kwietnia 2020 13:34

Jeśli mógłbyś rozwinąć o kwestie:

- podania adresu wyborcy (korespondencyjnego?) - tj aktualnego, tego "spod którego" masz obowiązek (masz?) odebrać przesyłkę

- potwierdzenia otrzymania 

- odbiór przesyłki (potwierdzenie?), a kwestia obowiązku uczestnictwa.

Nie wiem czy wiesz - to jest jeden rejestr, czy z uwagi na sporą autonomię - kilka rejestrów wyborców  prowadzonych równolegle?

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @valser
30 kwietnia 2020 13:36

Wariant korespondencyjny jest niemożliwością i chyba wszyscy zdają sobie z tego sprawę. A jednak żwawo dyskutują, jakby to miało się naprawdę stać. 

zaloguj się by móc komentować

Paris @valser
30 kwietnia 2020 13:38

Naturalnie...

... ze wariant pocztowy - na dzien dzisiejszy - jest fizyczna niemozliwoscia  !!!

We Francji odbywalo sie to - jeszcze prawie 5 lat temu - bardzo podobnie... na miesiac przed terminem glosowania wszystkie merostwa byly zobligowane do dostarczenia kopert do glosowania.  Trzeba bylo taka koperte z glosem odeslac przez poczte lub osobiscie doreczyc do merostwa do odpowiedniej, przezroczystej urny.

Jednak w ostatnich wyborach prezydenckich we Francji doszlo do kilkumilionowej,  okolo  6-7 milionow, tj.  okolo 10% -  manipulacji wyborczej... w tym roku  wybory samorzadowe odbyly sie w calkowitym  BALAGANIE  WYBORCZYM - to byl poczatek "swirusa",  w marcu.  Byl  ogolny  protest przeciw wyborom...  ale one sie odbyly  "na chama"  i "na rympal" -  i "wygrala" - oczywiscie  -  macron'owa  lewizna,  ale przy 44%  frekwencji wyborczej - najnizszej  od  kilkudziesieciu  lat  !!!

W przyszlym roku beda we Francji  wybory prezydenckie -  i dopiero zobaczymy  jak  bedzie sie odbywal  ten  CYRK  WYBORCZY  we  Francji,  bo ze bedzie to  CYRK  DEMONkratyczny  dla  "ciemnego luda" - to nie ulega  zadnej  watpliwosci  !!!  

zaloguj się by móc komentować

grudeq @valser
30 kwietnia 2020 13:39

Ciekawe i fachowe,

 

Wiadomo z jakich przyczyn zawieszono program pilotażowy głosowania online?

zaloguj się by móc komentować

Klasyk @valser
30 kwietnia 2020 13:42

Czy obecnie w Szwajcarii, podobnie jak w Polsce, koperty są śmiertelne?

zaloguj się by móc komentować

valser @mooj 30 kwietnia 2020 13:34
30 kwietnia 2020 13:45

Biala koperta zwrotna na przezroczyste okienko. Nazwisko i adres odbiorcy jest podany na "Stimmrechstausweis" - karcie identyfikacyjnej i na taki adres jest doreczony do skrzynki bez potwierdzania odbioru.

Na odwrocie karty identyfikacyjnej jest adres zwrotny - adres biura na ktory nalezy odeslac pakiet. Trzeba wlozyc karte w taki sposob, zeby list trafil do wlasciwego adresata, w przeciwnym razie koperta wroci do Ciebie.

Adres zamieszkania jest znany urzednikom. Kazdy ma obowiazek meldunku. To urzad wysyla pakiet, a poczta go tylko dostarcza. Jak czytalem, ze w Polsce poczta prosi prezydentow miast o udostepnienie danych adresowych, a ci nie daja ich ze wzgledu na RODO, to cos tu grubo nie sztymuje.

Jesli nie chcesz brac udzialu w wyborach to po prostu nie wysylasz przesylki i wyrzucasz ja do kosza.

Jest jedno biuro-komisja wyborcza w miescie i jest jeden rejestr. Nie ma zadnych lokalnych, obwodowych, itd... komisji.

zaloguj się by móc komentować

mooj @valser 30 kwietnia 2020 13:45
30 kwietnia 2020 13:57

OK dziękuję, żyłem w błędnym przekonaniu, że w niekórych lokalnych wyborach istnieje obowiązek uczestnictwa.

Tak - jest problem z listami wyborców w Polsce i zawsze był. Olbrzymi. Nie tylko teoretyczny.

Nie mam pojęcia o co chodziło z kontrowersją dot. rejestru PESEL i dostępowi dla Poczty Polskiej (czyli bazie, w kórej nie ma informacji czy dana osoba, której rejestr dotyczy, ma prawo głosować). Jedyne, co przychodzi na myśl, to kwestia częściowego zweryfikowania martwych dusz na listach tj części zmarłych, figurujących jako wyborcy.

zaloguj się by móc komentować

Paris @valser 30 kwietnia 2020 13:45
30 kwietnia 2020 13:58

Fajnie...

... "cos tu nie sztymuje"  !!!

Cala rzesza  BIUREW  na etatach  i pierdzacych w stolki,  a  prezydEckie urzedasy  nie  wiedzo jak przeprowadzic "wybory korespondencyjne",  a  CZaskoski  NIE  CHCIAL  im wydac list  z danymi  adresowymi, bo  RODO... no i oczywiscie  Lunja  jest  "zarobiona"...

... normalnie smiechem ich zabic  tych  OSZUSTOW  i  KANCIARZY  narodu polskiego  !!!

zaloguj się by móc komentować

valser @grudeq 30 kwietnia 2020 13:39
30 kwietnia 2020 14:19

Problemy sa prozaiczne. Dostep do internetu, dostep do urzadzen obslugujacych program, problem ludzi starszych w obsludzie internetu i urzadzen, ale  przede wszystkim zabezpieczenie informatyczne systemu.

zaloguj się by móc komentować

grudeq @mooj 30 kwietnia 2020 13:57
30 kwietnia 2020 14:19

Do Bazy Pesel nie przyjdzie informacja, że dana osoba utraciła prawo wyborcze w skutek orzeczenia środka karnego - pozbawienia praw publicznych. Informacja o tym idzie do gminy. Pewnie jest promil takich kar, ale... prawo w tym zakresie nie zna pojęcia promil. Albo coś jest spisem wyborców albo wydrukiem z bazy PESEL.  

zaloguj się by móc komentować

valser @Klasyk 30 kwietnia 2020 13:42
30 kwietnia 2020 14:22

Nie rozumiem pytania. Poczta szwajcarska dziala, aczkolwiek trzeba stac w kolejce w dwumetrowych odstepach. Szwajcarzy od poltora miesiaca nie obsluguja na kierunku Polska. Jesli wybory korespondencyjne mialyby sie odbyc, to ja nie wiem jak Sasin chce mi dostarczyc pakiet w takiej sytuacji, zwlaszcza ze Ambasada w Bern nie ma na swojej stronie zadnej informacji o wyborach?

Nieudacznikom wystarczy pozwolic dzialac na wlasna reke. Oni sie zami zakopia, nie trzeba ich krytykowac, wystarczy stac i patrzec jak sami sie uniewazniaja.

zaloguj się by móc komentować

mooj @grudeq 30 kwietnia 2020 14:19
30 kwietnia 2020 14:24

pozbawieni to pikuś

w PESELU (żyjących) jest grubo ponad 40 milionów , nie odróżnisz po informacji z PESEL czy ktoś się zarejestrował z Ukrainy, Pakistanu, Francji, Białorusi z prawem do głosowania czy nie. Filtr "data urodzenia" nic nie da - kilka milionów pełnolotnich bez prawa głosowania jest w PESEL-u nikt im nie odbierał prawa uczestnictwa, bo nie mieli. To może jedynie w drugą stronę zadziałać - czy ten, który jest na liście wyborców nie jest odnotowany jako zmarły w PESEL.

zaloguj się by móc komentować

valser @mooj 30 kwietnia 2020 14:24
30 kwietnia 2020 14:26

Jedno jest pewne - w systemie korespondencyjnym w polskim wydaniu powszechnosc wyborow jest umowna i iluzoryczna. No, ale przede wszystkim nie ma czasu, zeby to fizycznie obsluzyc, biorac pod uwage, ze jutro w Polsce zaczyna sie "dlugi weekend" i potrwa do 4 maja.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Grzeralts 30 kwietnia 2020 13:36
30 kwietnia 2020 14:28

No nie wiem, w przyszłym tygodniu muszę wstrzymać wysyłkę, bo cała poczta idzie pomagać przy wyborach

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 30 kwietnia 2020 14:28
30 kwietnia 2020 14:33

Te wybory korespondencyjne to jest akcja druha Borucha z cyklu "My ze spalonych wsi". Czysta partyzantka. Czy ktos juz z was dostal pakiecik wyborczy? Jutro jest piatek, a w sobote i poniedzialek jest wolne. Na wszystko zostaje piec dni i potencjalnie kilkadziesiat milionow przesylek do otwarcia, zliczenia, sprawdzenia, zaewidencjonowania.

Szczesc Boze wszystkim.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 30 kwietnia 2020 14:33
30 kwietnia 2020 14:35

Od środy mają zacząć roznoszenie. 

zaloguj się by móc komentować

grudeq @Grzeralts 30 kwietnia 2020 13:36
30 kwietnia 2020 14:39

Najgorsze jest "upolitycznienie" problemu. Niemożliwość/możliwość wyborów nie stało sie rozwiazaniem kwestii technicznych - opisanych chociażby przez Valsera, ale stało sie tradycyjnym referendum: a kogo Ty popierasz? 

Pod tym względem Szwajcaria jest szczęśliwym krajem. Ale ciekawe czy tam polityk, który by gadał o wyborach korespondencyjnych tylko pod kątem rachunków politycznych, a nie technicznych byłby traktowany poważnie. 

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 30 kwietnia 2020 14:35
30 kwietnia 2020 14:47

Mnie nic nie doniosa. To przekracza ich zdolnosci logiszyczne, co ustawia tzw. powszechnosc tych wyborow w kategoriach watpliwych. Chcialem wyslac list do Polski i nie jest to mozliwe. To znaczy... jest emergency channel, ktory kosztuje 88 frankow za list do 50gr. Bez grarancji daty doreczenia.

Ta akcja z wyborami, zwlaszcza w tym kontekscie jak to jest rozwiazane w Szwajcarii, ze DROBNOzmianowcy to sa nieudacznicy i partyzanci. To jest eksperyment na skale, ktora przekracza mozliwosci lepiej zorganizowanych i doswiadczonych. Przewiduje, ze to bedzie katastrofa.

zaloguj się by móc komentować

jasiekZusa @valser 30 kwietnia 2020 14:22
30 kwietnia 2020 15:25

hej, udaczniku, przydałoby ci się trochę zmniejszyć swoją pychę.

Czy od patrzenia na Tuska on sią "unieważnił"?

zaloguj się by móc komentować

Krzysiek @valser
30 kwietnia 2020 15:26

Ustawa mogła być gotowa już 3 tygodnie temu, ale pan marsz. Grodzki (pseud. Kopertowicz) celowo sabotuje i na samym początku zapowiedział, że ustawa wróci do Sejmu dokładnie 30-tego dnia od momentu otrzymania jej przez Senat (maks. możliwy czas). Jest to świadoma obstrukcja, a w normalnym języku skur...stwo. Wiadomo, że pan Grodzki walczy też o swoją przyszłość, bo jest już ponad 70-ciu (!!!) [słownie: siedemdziesiąt] świadków, którzy złożyli zeznania, że brał pieniądze od pacjentów za wykonywane usługi medyczne w państwowym szpitalu. Jedyne na co może liczyć Kopertowicz, to poparcie polityczne kało oraz immunitet. W tym - i być może za 3 lata - w kolejnym Parlamencie. Tak aby kara za jego łapówkarstwo (złodziejstwo) uległa przedawnieniu.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @valser
30 kwietnia 2020 16:19

https://media.poczta-polska.pl/pr/263267/ponad-2-mln-listow-dziennie-w-okresie-przedswiatecznym

 

Tutaj Poczta Polska podaje liczby przesyłek.

Reszta jest zagadką.

.

 

 

zaloguj się by móc komentować

valser @jasiekZusa 30 kwietnia 2020 15:25
30 kwietnia 2020 16:25

O czym ty do mnie rozmawiasz Jasiek?

Oni wszyscy jak jeden mąż prezentują tą samą filozofię, która można określić terminem "jebałpiesizm" połączoną ze strategią operacyjną pt. pożar w burdelu. Jak się uda, to będą dupic fleki, że państwo zdało egzamin, a jak się nie uda, to będą robić miesięcznice bo się samolot przez ich filozofię "pokażemy światu" gdzieś w lesie rozyebał.

Wielu polskojęzycznych entuzjastów Europy mówi, że ten deficyt myślenia, planowania i organizacji to "typowo polska" przypadłość. Ja mam co do tego wątpliwości czy tak jest, ale patrzę po sobie, albo po prostu po "typowego Polaka" nie podpadam. Jak chcesz być dorosły i żeby cię ktoś poważnie traktował to musisz planować i robić do tego akcje, której rezultaty będą na plus i będą przewidywalne.

Drobnozmianowcy proponują w zamian "bohaterską walkę z czasem i żywiołem". Ja się już na taką partyzantkę nie zapisuję.

zaloguj się by móc komentować

valser @Maryla-Sztajer 30 kwietnia 2020 16:19
30 kwietnia 2020 16:29

Teraz beda mieli dwadziescia milionow plus w cztery dni - w te i nazad. No chyba, ze ten termin 10 maja jest tak umowny, ze wyniki podadza na Boze Cialo. To nie jest tylko kwestia terminowego dostarczenia, ale otwarcia tych kopert, wydobycia kart, zliczenia glosow. Ja juz pare razy bralem udzial w misjach wykonalnych, ale przekraczajacych mozliwosci. Chyba nikt nie ma watpliwosci, ze to co robi Sasin to jest trening zajoba, a nie wybory. 

zaloguj się by móc komentować

szarakomorka @valser
30 kwietnia 2020 17:15

Dyskutowanie, że wybory korespondencyjne są niemożliwe to też jest bicie piany.

Marszałek Witek ma jeszcze w zanadrzu przesunięcie wyborów na 23 maja i wtedy w kraju Poczta Polska  "zdąża".

Zagranica może głosować tak jak do tej pory.

I gra gitara.

Dla chcącego , nie ma  .... przeszkadza rąbek koszuli ;-).

Chyba, że ktoś ma dwie lewe ręce - to tylko do kręcenia lodów.

 

 

 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować


szarakomorka @valser 30 kwietnia 2020 17:25
30 kwietnia 2020 18:16

Trzeba sobie odpowiedzieć dlaczego tak się dzieje.

Ja podziwiam tych, którzy w takich warunkach, chcą to wszystko zorganizować.

Wiem. że Pan zaproponowałby "prawo pięści" w zaprowadzeniu porządku (to nie jest przytyk - sam często mam takie myśli) - ale w takich warunkach  i otoczeniu jakie mamy takie rozwiązanie nie wchodzi w grę.

zaloguj się by móc komentować

valser @szarakomorka 30 kwietnia 2020 18:16
30 kwietnia 2020 18:33

Ja rozumiem, ze nie za bardzo jest z kim gadac z drugiej strony. Kichawa-Konska kompetnie nie jarzy o co chodzi, Biedron to jest egzemplarz, ktory robi za modelowego matola od zawsze - wiec jest ciezko.

Problem jest w tym, ze nikt nie jest zainteresowany stworzeniem porzadnego, efektywnego i bezpiecznego systemu, ktory wyeliminowalby mozliwosc oszustw i manipulacji i dawal rzetelne wyniki, praktycznie natychmiast. W Szwajcarii wyniki kazdych wyborow sa znane ok. 16-18 godziny, w dniu wyborow.

No i takie numery - jak ten - https://www.rmf24.pl/raporty/raport-wybory-prezydenckie2020/najnowsze-fakty/news-wyciekl-pakiet-do-glosowania-w-wyborach-kopertowych-poczta-p,nId,4469329  - w szwajcarskim systemie sie nie maja sie gdzie i jak wydarzyc.

Karta identyfikacyjna ma unikalny kod QR, przyporzadkowany do kazdej osoby i on jest skanowany przy zliczaniu tych kart i rejestrowany. Oswiadczenia, gdzie kazdy sobie sam wpisuje dane i PESEL jest kiepsko weryfikowalne i zajmuje mase czase, jak sie to robi na piechote. No i widac po formacie, ze to bedzie sprawdzane na piechote. Szczesc Boze.

To jest organizacyjny i logistyczny dramat, ktory jest wynikiem tego, ze kazdy kto juz wejdzie do sejmu, dostanie dotacje do swojej partii, to interesuje sie juz tylko tym, zeby w metnej wodzie ryby lowic. To sa skazy na charakterze, ale tez na umysle.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @valser 30 kwietnia 2020 14:33
30 kwietnia 2020 18:39

"Te wybory korespondencyjne to jest akcja druha Borucha z cyklu "My ze spalonych wsi". Czysta partyzantka."

A czy jest cos w Polsce co nie jest partyzantka?

zaloguj się by móc komentować

valser @valser
30 kwietnia 2020 18:45

Jest. I to calkiem sporo. Pan Piotrek co mi szyje tshirty i kurtki, pan Adam, ktory mi szyje torby, pani Beata, ktora mi robi wysylke towarow, pan Hubert, ktory mi zrobil reklamy i logotypy, pan Olek, ktory mi robi druki, pani Agnieszka co maluje obrazy, pan Gabriel co pisze ksiazki. Dlugo by wymieniac.

Oni wszyscy maja jedna wspolna ceche. Trzymaja sie z daleka od polityki.

 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @valser 30 kwietnia 2020 16:25
30 kwietnia 2020 18:46

"Drobnozmianowcy proponują w zamian "bohaterską walkę z czasem i żywiołem". Ja się już na taką partyzantkę nie zapisuję."

Bedzie to co zwykle: chaos, sprzeczne doniesienia i informacje. I pewnie pozwy sadowe.

Ten o cos ktoregos oskarzyl, tamten nazwal go zdrajca, tamtego debilem.

A sady beda w pocie czola przez dlugie miesiace i lata rozstrzygac, czy tamten to rzeczywiscie debil, czy moze tamten nie mial racji nazywajac tamtego zdrajca.

 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @valser 30 kwietnia 2020 18:45
30 kwietnia 2020 18:50

"Oni wszyscy maja jedna wspolna ceche. Trzymaja sie z daleka od polityki."

Moze i racja.

Byle trzymac sie z dala od tej "suszarki bebnowej", jak ja nazywam polska polityke.

zaloguj się by móc komentować

valser @Szczodrocha33 30 kwietnia 2020 18:46
30 kwietnia 2020 18:57

No wlasnie. Jak zrobisz jakas rzecz, ze mucha nie siada, to wszyscy jak jeden nie maja juz nic do powiedzenia i sila rzeczy musza zamknac geby.

zaloguj się by móc komentować

szarakomorka @Szczodrocha33 30 kwietnia 2020 18:39
30 kwietnia 2020 19:00

Czy w Polsce jest możliwa jakakolwiek działalność "niepartyzancka"?

Czy w jakimkolwiek innym państwie rządzący mogliby pomyśleć choćby o tej małpiej złośliwości "opozycji"  -

"- aby przeszkodzić, aby dokopać-".

Przecież gdy się widzi tą menażerię, która co chwilę zaprzecza temu co chwilę wcześniej powiedziała/zrobiła - te wszystkie budki,kichawy, pedały, prawdziwych patriotów - to się nóż w kieszeni otwiera czy kałasznikow pojawia się w rękach.

Z kim Pan chce poważnie rządzić?  Z bezwolnymi popychłami Merkel umocowanymi w Brukseli?

Wszystko sprowadza się do gaszenia pożarów wywoływanych przez "podpalaczy traw".

Jak Pan sobie wyobraża rządzenie - z przekupką na stolcu Prezesa SN.

   

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @szarakomorka 30 kwietnia 2020 18:16
30 kwietnia 2020 20:19

Sasin i Duda to goście, którzy "w takich warunkach" i pomimo trudności organizowali w 2010 roku delegację do Smoleńska. Jak może niektórzy pamiętają, skończyło się to spektakularną katastrofą. Powinni mieć, oni i wiele innych osób, zarzuty prokuratorskie Z AUTOMATU. Zostały złamane chyba wszystkie procedury bezpieczeństwa i nikt za to nie poniósł konsekwencji. Zamiast tego, spektakularnie awansowali. Jak to wytłumaczyć?

Cała ta ekipa to Gang Olsena, tylko Egon zmienił imię na Jarosław.

zaloguj się by móc komentować

szarakomorka @SalomonH 30 kwietnia 2020 20:19
30 kwietnia 2020 20:22

Jaką katastrofą?

Czy Pan jest dzieckiem?

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @szarakomorka 30 kwietnia 2020 20:22
30 kwietnia 2020 20:33

Podobno samolot się rozbił, całkiem wypchany najważniejszymi osobami w państwie, nie słyszał Pan? Taka to była wycieczka. Do dziś nie wiadomo, kto ich tam upchał i nikogo to zdaje się nie interesuje.

Ja osobiście nie wierzę w katastrofę, między innymi z tego powodu, że nikt za to nie poszedł siedzieć. To jest zupełnie niemożliwa do wyobrażenia sytuacja, że niezależna przecież prokuratura nikogo nie oskarżyła, a niezależne sądy nikogo nie skazały.

Jeszcze raz, Sasin i Duda byli jednymi z głównych organizatoów tego przedsięwzięcia ze strony KP. Dziś, też na siłę, organizują nam wybory. Będzie katastrofa i zaczynam wierzyć, że taki jest plan.

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @szarakomorka 30 kwietnia 2020 20:22
30 kwietnia 2020 20:41

A Jarosław Kaczyński był tym, który cisnął tych jegomości, żeby jednak, jakoś. Tak samo jak dziś.

zaloguj się by móc komentować

Paris @valser 30 kwietnia 2020 14:47
30 kwietnia 2020 21:44

Oczywiscie, ze bedzie...

... piekna  "katastrofa"  - i tu nie ma co przewidywac.

Tam kazdy robi co chce i jak chce  w tej wielkiej  "pomagdalenkowej rodzince"... i kazdy  szarpie z  naszych podatkow ile wlezie,  bo wiecej juz takich okazji nie bedzie...  tak sie msci  brak  LUSTRACJI  i  DEKOMUNIZACJI... to  ZARLO,  ale tylko  do czasu,  a teraz sie  wali ze wszystkich stron  !!!

I  niech sie zawali.

zaloguj się by móc komentować

Paris @valser 30 kwietnia 2020 16:29
30 kwietnia 2020 21:55

A  Sakiewicz i jego  "niezalezna od rozumu"  jak  trenujo...

... to normalnie w glowie sie nie miesci  i  przechodzi  ludzkie pojecie  !!!

zaloguj się by móc komentować

Paris @Szczodrocha33 30 kwietnia 2020 18:46
30 kwietnia 2020 22:06

Dokladnie...

...  CYRK  za  nasze pieniadze  !!!

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @valser
30 kwietnia 2020 23:49

no cóż. stąd więcej się wywozi.

szkoda że nie na pole.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @SalomonH 30 kwietnia 2020 20:33
30 kwietnia 2020 23:51

"Ja osobiście nie wierzę w katastrofę, między innymi z tego powodu, że nikt za to nie poszedł siedzieć. To jest zupełnie niemożliwa do wyobrażenia sytuacja, że niezależna przecież prokuratura nikogo nie oskarżyła, a niezależne sądy nikogo nie skazały."

Tak to jest kiedy podstarzali mlodziency w krotkich majtkach bawia sie w panstwo.

 

- "Do dziś nie wiadomo, kto ich tam upchał i nikogo to zdaje się nie interesuje."

A moze trzeba postawic pytanie: dlaczego dali sie upchac?

Kilkadziesiat najwazniejszych w kraju osob, w tym wojskowych [znajacych przeciez przepisy i procedury dotyczace przewozu VIP-ow] wsiada do zabytkowego samolotu

slynacego z tego ze ulega wypadkom, i leci do Rosji, gdzie jest ciemnosc, mgla i byle KGB.

Znamienne slowa Jaroslawa Kaczynskiego:

"Smolensk pokazuje jasno, ze z Polska mozna zrobic co sie chce."

 

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @SalomonH 30 kwietnia 2020 20:19
30 kwietnia 2020 23:57

Popatrz, dopiero mi otworzyłes oczy normalnie. Bo przecież, tak było. Dobrze, że się z tego gangu wyprowadziłem parę dni temu. Inny nowy/stary czeka za rogiem. Ale to już nie mój biznes. Nareszcie.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @grudeq 30 kwietnia 2020 14:39
1 maja 2020 07:32

Ano właśnie, obstawiałbym, że jednak nie byłby trakotwany poważnie.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Maryla-Sztajer 30 kwietnia 2020 16:19
1 maja 2020 07:34

Ktokolwiek był w ostatnich tygodniach na poczcie, będzie wiedział, że listonoszy nie ma, a sama instytucja szyje głównie fastrygą.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @valser 30 kwietnia 2020 17:25
1 maja 2020 07:35

W Polsce robota na pałę, to dumnie noszona tradycja...

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @valser 30 kwietnia 2020 18:57
1 maja 2020 07:37

W Polsce robić coś, że mucha nie siada w świetle reflektorów nie jest zbyt bezpiecznie. Po cichu i zdala można. 

zaloguj się by móc komentować

valser @Grzeralts 1 maja 2020 07:34
1 maja 2020 07:55

Jesli jest tak, jak napisal Gabriel, ze zaczna roznosic te pakiety od srody, to fizycznie potrzeba armii ludzi, zeby to rozniesc w rejon. Odwiedzic kazdy dom, klatke schodowa i wlozyc koperte we wlasciwa skrzynke. To sa miliony przesylek. Oni sobie sami ten czas zabrali. W Szwajcarii sobie z tym poradzili, bo zdecentralizowali, rozdrobnili milionowe ilosci na mnogosc punktow, w ktorych sie to robi, ale wszystkie punkty kompletowania przesylki sa w urzedowych biurach powolanych do tego, zeby zajmowac sie wyborami, a nie poza nimi. Sam ten fakt zamyka jeden obszar do naduzyc.

Potem jeszcze ludzie musza byc w domu, otworzyc, wypelnic, wlozyc do koperty i pojsc na poczte wyslac. I kolejny fala milionow przesylek, ktore trzeba bedzie fizycznie przerzucic od miejsca wysylki, do miejsca zliczania glosow. Ciekawe sa dla mnie te adresy zwrotne - to gdzie te przesylki wyborcze trafia, kto i gdzie fizycznie bedzie zliczal glosy i w jaki sposob? To tez sa miliony kart do przegladniecia i walka z czasem.

Szanse, zeby przesylki wrocily do zliczania przed niedziela 10 maja sa iluzoryczne. Napisalem o tym, ze w szwajcarskiej instrukcji polecaja, zeby na trzy dni przed terminem wyborow nie wysylac juz listow, bo organizator przewidzial taka ewentualnosc, ze przesylka moze nie dojsc na czas i glos przyjety po terminie bedzie niewazny. Zalecaja poftatygowac sie do urny.

Nie chce gadac jak tesciowa, ale martwi mnie ten stan rzeczy. Nic dobrego sie nie kroi ze sposobu organizacji tej akcji. Sasin to nie jest kuty na cztery nogi cwaniak, ani zaden dobry organizator. To juz od dawna wiadomo.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @valser 1 maja 2020 07:55
1 maja 2020 08:04

Niestety, masz rację. To nieuchronnie będzie jakaś porażka. Albo jest to blef.

Przesyłki wprawdzie nie muszą wrócić do 10 maja, bo termin można spokojnie wydłużyć - czasu raczej nie zabraknie. Ale organizacyjnie to będzie chaos, i setka przyczyn, żeby jakaś KE, czy inna TSUE wnioskowała o unieważnienie wyborów. 

zaloguj się by móc komentować

valser @Grzeralts 1 maja 2020 08:04
1 maja 2020 08:13

Jeszcze na jedna rzecz chcialem zwrocic uwage. Na zabezpieczenie karty identyfikacyjnej. Szwajcarska karta ma zabezpieczenie cyfrowe. W dwoch miejscach QR Code - https://en.wikipedia.org/wiki/QR_code

oraz numer identyfikacyjny przypisany do osoby. Karty sa skanowane po otwarciu pakietu i po zeskanowaniu blokuja pacjenta w systemie, ze jeden obywatel to jeden glos. Jestem ciekaw w jaki sposob sa zabezpieczone polskie karty identyfikacyjne?

Karty do glosowania w Szwajcarii nie sa w zaden sposob zabezpieczone i zwykle maja format A5. Zwykla kartka papieru w kolorze zielonym lub niebieskim, sporadycznie bialym.

Byc moze to jest sposob... gra na niewazne wybory? Wtedy mozna zyskac na czasie.

zaloguj się by móc komentować

valser @valser
1 maja 2020 08:18

Na niebiesko zabezpieczenia szwajcarskiej karty.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @valser 1 maja 2020 08:13
1 maja 2020 08:21

Może być, cholera wie. Obawiam się jednak, że "latanie na drzwiach od stodoły" bez głębszej refleksji. W tym rządzie jest parę osób, które nie zostały wychowane w takiej tradycji - w przeciwieństwie do wielu rządów poprzednich. Ale chyba nie na wszystko mają wpływ. Może faktycznie jest to gra na zgodne z konstytucją, ale nieważne wybory. Tyle, że to kosztowne wizerunkowo i wyborczo w dalszej perspektywie. Drugia opcja, która przychodzi mi do głowy, że oglądamy właśnie przerzucanie gorącego kartofla, bo wyborów nikt wygrać nie chce, z PiS włącznie. 

zaloguj się by móc komentować

valser @Grzeralts 1 maja 2020 08:21
1 maja 2020 08:31

Polski polityk nie liczy sie z kosztami, bo i tak je przerzuca. Wizerunkowo to oni wszyscy jak jeden leza na glebie.

Moj dylemat jest prosty. Polska jest istotnym elementem mojej strategii na przezycie, ktory generowal mi do 15 marca kase. Odkad zamkneli granice stoje ze wszystkimi sprawami. Moge tak stac max. do konca wrzesnia. Potem musze sie obrocic plecami do tematu i robic rzeczy inaczej.

 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @valser 1 maja 2020 08:31
1 maja 2020 08:54

Nikogo nie stać, żeby Polska stała do końca września. Najdalej w czerwcu wszystko ruszy. Najwyżej w szpitalach będzie armageddon, ale wtedy już się tym nikt aż tak nie przejmie - lud zajmie się odrabianiem strat. 

zaloguj się by móc komentować

valser @Grzeralts 1 maja 2020 08:54
1 maja 2020 08:57

Ciezko powiedziec jakie beda strategie. Japonia nie zamknela gospodarki, ale zamknela granice. Samoloty Swiss zawiesily polaczenia z Japonia na szesc miesiecy. To sie moze oczywiscie zmienic, ale w tej chwili taka jest perspektywa. Co do tego kiedy beda otwarte polskie granice nie ma w tej chwili zadnych informacji, ani nawet prognoz.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @valser 1 maja 2020 08:57
1 maja 2020 09:10

Lotnictwo pasażerskie może stać długo (może to cichy sposób na naprawę klimatu?;) ).

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @Grzeralts 1 maja 2020 08:54
1 maja 2020 09:15

Miesiąc temu miałem wyjechać na roczny kontrakt z brytyjskim NHS. Dokładnie wtedy, kiedy odwołano loty i zamknięto granicę. Miałem jeszcze szansę dostać się tam metodą naziemną, ale się nie zdecydowałem na to, ze względu na ilość granic do przekroczenia i przeróżne na nich szykany, to było okienko kilka dni, potem i to się zamknęło. Wcześniej dwa miesiące zajęło mi załatwianie przeróżnych formalności w związku z tym kontraktem i załatwianie swoich spraw tutaj przd wyjazdem, niewiele w tym czasie pracowałem. Tak więc ja mam w plecy trzy miesiące jak na dziś i to na pewno nie jest koniec. Z jednej strony, to cieszę się, że mnie tam nie ma, bo wiem, w jakich warunkach bym tam teraz pracował, z drugiej strony, nie wiem, jak i kiedy to wszystko odrobię.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @SalomonH 1 maja 2020 09:15
1 maja 2020 09:23

Wszyscy tracimy, to jasne. Mój budżet domowy jest miesięcznie na jakieś -40%, przynajmniej. Ale też wielu z nas szybko odrobi straty, jak się ograniczenia skończą, bo "ssanie" będzie ogromne. Problem może dotyczyć właśnie branży przewozów pasażerskich, motoryzacji, turystyki. Obrońcy klimatu powinni wyć z radości ;)

zaloguj się by móc komentować

Paris @Grzeralts 1 maja 2020 09:23
1 maja 2020 09:32

Wcale nie wszyscy traca,  Panie Doktorze...

... rzadowe  biurwy,  urzedasy administracyjne,  presstytucja  moze nawet i zyskuja,  bo takie  "zarobione so"...  zdalnie - bien sur  !!!

No i prosze  nie przesadza Pan z tym  "ssaniem",  kiedy juz te  ograniczenia przejda,  bo zaraz pojawia sie kolejne... prosze nie zapominac,  ze  ten  CYRK,  majacy na celu  DEWASTACJE  GOSPODARKI  rozpisany jest  na  minimum  2  lata...

... teraz to dopiero  ZACZYNA  SIE  zjazd  w  dol  !!!

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @Grzeralts 1 maja 2020 09:23
1 maja 2020 09:38

Nie będzie żadnego "ssania", bo każdy zaciska pasa i będzie odrabiał straty. Nawet jakby to dziś odwołać, to i tak leżymy.

zaloguj się by móc komentować

Klasyk @valser 30 kwietnia 2020 14:22
1 maja 2020 10:10

Marszałek Grodzki stwierdził na konferencji prasowej, że koperty są śmiertelne. Dlatego wybory korespondencyjne są niebezpieczne.

zaloguj się by móc komentować

valser @Klasyk 1 maja 2020 10:10
1 maja 2020 10:16

Jak to bylo? Nie jestes fachowcem-ekspertem to sie nie wypowiadaj.

Lekarz profesor. On sie zarazil petruwirusem od kolezanki Kichawy-Konskiej.

zaloguj się by móc komentować

szarakomorka @valser 1 maja 2020 07:55
1 maja 2020 10:18

-"To tez sa miliony kart do przegladniecia i walka z czasem."-

 

A dotychczas to ile kart przeglądano? I to w jedną noc - z niedzieli na poniedziałek.

(ilość głosujących będzie większa z jakiegoś powodu?- Chyba mniejsza - bo Kidawa zapowiedziała, że nie będzie głosować, nawet na siebie;-).

 

Argument nietrafiony.

zaloguj się by móc komentować

valser @szarakomorka 1 maja 2020 10:18
1 maja 2020 10:32

Jest roznica wysypac z unry i przeliczyc, a otworzyc list, sprawdzic oswiadczenie. Poza tym w komisjach robili to wczesniej rekrutowani i przeszkoleni ludzie. Kto to bedzie robil teraz, gdzie i w jaki sposob to nie jest dla mnie do konca jasne. Jest duzo mgly w tej korespondencyjnej metodzie.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @SalomonH 1 maja 2020 09:38
1 maja 2020 10:44

Ssanie będzie ze strony realnej gospodarki. Z tych branż, które ruszą, w każdym razie. W "naszej" będzie z całą pewnością ;) 

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @Grzeralts 1 maja 2020 10:44
1 maja 2020 11:27

Ja już mam info, że w połowie maja mam być gotowy, będę miał transport door-to-door i glejt na przekraczanie granic bez szykan. 

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @valser
1 maja 2020 11:33

Ja już mam info, że w połowie maja mam być gotowy, będę miał transport door-to-door i glejt na przekraczanie granic bez szykan. 

zaloguj się by móc komentować

rk3745 @valser
1 maja 2020 13:54

W 2008 pisałem o problemach głosownia przez Internet. Ciekawe jaki powody skłoniły ich do porzucenia tej ideii.

-----------------------------

Głosowanie przez Internet


Konstytucja stanowi, iż wybory do Sejmu są powszechne, równe, bezpośrednie i proporcjonalne oraz odbywają się w głosowaniu tajnym. Tajność głosowania jest realizowana przez zapewnienie w lokalu wyborczym kabiny z kotarą i umożliwienie głosującemu samodzielnego wrzucenia karty do urny. Po wrzuceniu karty do urny znika powiązanie między osobą a oddanym przez nią głosem.
Tajność głosowania jest bardzo ważna ponieważ zapewnia głosującemu niezależność i uniemożliwia handel głosami na masową skalę. Jeśli uda się nakłonić kogoś do odsprzedania głosu, to kupujący nie ma pewności, że głos będzie oddany zgodnie z umową. Bez stworzenia ogromnej organizacji nie ma skutecznego sposobu masowej weryfikacji kupionych głosów w przypadku tradycyjnego sposobu głosowania.
Można sobie wyobrazić, że skupujący głosy wyposaży głosujących w aparat fotograficzny i każe im sfotografować kartę po skreśleniu kandydatów. Jednak bez dużej organizacji nie może tego zrobić na masową skalę. Tajność głosowania jest skuteczną przeszkodą dla masowej weryfikacji kupionych głosów.
Głosowanie przez Internet nie zapewnia niezależności głosującego. Ci, z którymi musimy się liczyć mogą łatwo kontrolować na kogo głosujemy z komputera poza lokalem komisji wyborczej. Nie jest to jednak najpoważniejszy problem głosowania przez Internet. W przewidywalnej przyszłości nie zostanie stworzona technologia, która zapewni tajność głosowania (w rozumieniu anonimowości głosu) i jednocześnie uniemożliwi masowy handel głosami.
Głosowanie przez Internet może się odbywać na dwa sposoby. Pierwszy polega na przekazaniu każdemu uprawnionemu do głosowania unikalnego kodu (ciągu bitów), który będzie użyty w trakcie głosowania. Kody do głosowania mogą być wygenerowane, wydrukowane i zakopertowane przez maszynę co zapewni ich poufność a w dalszej konsekwencji anonimowość głosu. Ta metoda umożliwia handel głosami na masową skalę. Im dłuższy okres czasu między datą rozpoczęcia rozprowadzania kopert a datą głosowania tym większe ryzyko nadużyć
W drugim sposobie każdy głosujący musi posiadać kartę elektroniczną z funkcjonalnością podpisu elektronicznego. Elektroniczny formularz do głosowania po wypełnieniu zostanie podpisany elektronicznie przed wysłaniem go do serwera komisji wyborczej. Zastosowanie podpisu elektronicznego powoduje ujawnienie tożsamości głosującego. Z drugiej strony podpis elektroniczny jest skuteczną barierą dla masowego handlu głosami.
Zastosowanie podpisu elektronicznego skutecznie blokuje masowy handel głosami ponieważ pozwala zorganizować wybory w taki sposób aby uniemożliwić skupującemu głosy rozdzielenie w czasie zakupu głosu od sprawdzenia na kogo został oddany głos.
Wprowadzając głosowanie przez Internet jesteśmy zmuszeni do rozstrzygnięcia dylematu czy rezygnujemy z tajności głosowania i uniemożliwiamy masowy handel głosami czy zachowujemy tajność głosowania i stwarzamy warunki do masowego handlu?
Wzrost frekwencji jest najczęściej wysuwanym argumentem przez zwolenników głosowania przez Internet. W Estonii w wyborach samorządowych w 2005 roku przez Internet głosowało tylko 1,84% głosujących przy frekwencji 47%. Połowa obywateli Estonii posiadała wtedy dowód elektroniczny z funkcjonalnością podpisu elektronicznego.
Trudno dowieść, że osoby głosujące przez Internet nie głosowałyby w tradycyjny sposób gdyby nie miały wyboru. Argument o większej frekwencji nie ma uzasadnienia. Warto zwrócić uwagę na fakt, że w Estonii zrezygnowano z anonimowości elektronicznego głosowania. Każdy głos wysłany do serwera komisji wyborczej był podpisany elektronicznie przez głosującego.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Klasyk 1 maja 2020 10:10
1 maja 2020 16:18

widok Grodzkiego może wywołać zawał lub niedoczynność tarczycy a głos wprawia jelito grube w drgania nie do opanowania a treści wypowiedzi powoduja ubytek substancji mózgowej

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Paris 1 maja 2020 09:32
1 maja 2020 16:26

analiza przychodów wskazuje, że to budżetówka staje się beneficjentem akumulowania kapitału wobec tzw. samozatrudnionych zwanych 'przedsiębiorcami' - powstaje nowy proletariat [lumpenprzedsiębiorcy] całkowicie zależny od łaskawości administracji; efektem jest zupełnie inna struktura kapitałowa społeczeństwa [piramida bogactwa] - małe/średnie i zadłużone firmy mają tylko jedną przyszlość - bankructwo, no i 'świat usług' prawniczych zaczyna przeżywać załamanie, bo klienci nie mają kasy i wielokroć wolą sami uczyć się stosowania prawa w praktyce

zaloguj się by móc komentować

qwerty @SalomonH 1 maja 2020 09:38
1 maja 2020 16:32

zanikają potrzeby w wielu branżach i odrabianie strat nie wchodzi w rachubę; bankrut nie będzie u bankruta nic zamawiać; zerwanych więzi gospodarczych nie da się 'odświeżyć' - nie ma po co i nie ma wizji przyszłości [wiele firm które prowadzą osoby przed emeryturą już idzie na straty bo po co je utrzymywać, a do tego dochodzą krucjaty pfronów, usów, etc]; podstawowy wymóg dla kredytobiorcy to brak zaległości wobec ZUS, US ... ot, sofizmatyka stosowana

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Paris 30 kwietnia 2020 21:44
1 maja 2020 16:40

problemem nie jest brak jakiejś tam lustracji czy dekomunizacji - problem jest brak państwa prawa; tematyka dekomunizacji jest opium dla mas i jest z tej kategorii jak opowieści o Żydach, co to geniusze i wszystko mogą; prawo w RP rozumiane w kategoriach XIX wieku nie istnieje, cała administracja i sądy i prokuratury oplecione są zorganizowanymi grupami budującymie swe małe/duże imperia finansowe; i do tego stosuje się właśnie owo 'prawo' i jego aplikowanie frajerom, tak po prawdzie to nie granic bezczelności w skutecznie realizowanych oszustawach sądowych/urzędniczych/procesowych/...

zaloguj się by móc komentować

qwerty @valser 30 kwietnia 2020 18:57
1 maja 2020 16:44

bardzo się mylisz, nikt w RP gęby nie zamknie i to bez względu czy 'mucha siada' czy nie; kiedys na sali sądowej położyłem przed sędzią dokumenty bankowe  i uprzejmie pokazuję pieczęcie, podpisy, zestawienia a sędzina odwraca głowę i do protokołu 'ja tu żadnych podpisów i pieczęci nie widzę' - to jest taki kraj

zaloguj się by móc komentować

qwerty @mooj 30 kwietnia 2020 13:57
1 maja 2020 16:48

ustawa dopuszcza nie posiadanie zameldowania, od 20 lat korzystam ze skrytki pocztowej i nie używam żadnego zwyczajowego adresu, z ostatniego stałego meldunku wymeldowała mnie prokuratura za karę, że im dwa procesy wywaliłem do kosza [jako świadek], jestem do obwodu wyborczego przypisany no i jak to będzie wyglądało z tym głosowaniem? 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Klasyk 30 kwietnia 2020 13:42
1 maja 2020 16:49

jak się liże znaczki na poczcie to tak

zaloguj się by móc komentować

mooj @qwerty 1 maja 2020 16:48
1 maja 2020 16:52

Dokładnie o tym mówię, PESEL nie zastępuje spisu wyborców.

Może być użyty do sprawdzenia czy spis wyborców nie zawiera zmarłych - innego zastosowania nie widzę.

btw: "Ustawa" (tj kodeks wykroczeń) nadal penalizuje (właściciela, dysponenta) nie zameldowanie osób zamieszkałych - do kary oganiczenia wolności włącznie. Więc z tym dopuszczeniam to tak "pół na pół": zameldowany być nie musisz, zameldować kogoś musisz (choć narzędzi do tego nie masz)

zaloguj się by móc komentować

qwerty @mooj 1 maja 2020 16:52
1 maja 2020 16:58

ot, Tworki v. 3.1 ale cel jest jeden

zaloguj się by móc komentować

Paris @qwerty 1 maja 2020 16:26
1 maja 2020 17:12

Tak...

...  tFoZy sie  nowa  "warstwa"  w Polsce,  ktora  DORZNIE  i  ZBANKRUTUJE  GOSPODARKE...  to sie inaczej nie skonczy, bo i nie ma prawa...

... a w koncu za niedlugo  BIURWY  wezmo  sie za  siebie... i siebie  zaczno  WYCINAC...

... to jest,  Qwerty,  tylko  kwestia czasu  !!! 

zaloguj się by móc komentować

mooj @qwerty 1 maja 2020 16:58
1 maja 2020 17:13

więcej niz 3.1 - w tym miesiącu wchodzi w ustwie o ewidencji ludności punkt o podaniu adresu poczty elektronicznej lub numeru telefonu komórkowego:) Nie orientuję się, czy także obowiązkowo o każdej zmianie i co z karami za niewypęlnienie "rubryczki":)

Dz. U. z 2019 r. poz. 2294

Łaskawcy chyba jeszcze zostawili możliwość niezgodzenia się na bycie w "rejestrze danych kontaktowych osób fizycznych" - ale to do sprawdzenia, tak jak do pogrzebania czym właściwie (tj kto, na jakich warunkach, procedury) ma dostęp do tego rejestru.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @mooj 1 maja 2020 17:13
1 maja 2020 17:18

wzorcowe odpowiedzi w RP: nie mam, nie posiadam, nie pamiętam, nie dotyczy, nie znam, nigdy nie byłem, .... no i w portfelu wizytówka osobistego psychiatry - tak żyć to ideał

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Grzeralts 1 maja 2020 09:10
1 maja 2020 17:26

"Lotnictwo pasażerskie może stać długo (może to cichy sposób na naprawę klimatu?"

Mowil mi znajomy jakis czas temu, ze gdy 11 wrzesnia 2001 uziemili wszystkie loty na lotnisku O'Hare w Chicago, to po pewnym czasie

uslyszal spiew ptakow.

zaloguj się by móc komentować

Paris @qwerty 1 maja 2020 16:32
1 maja 2020 17:27

Alez  sa  potSZeby...

... na  500+...  na  postojowe+...  na tarcze  "antyswirusowa"...  wymyslone  przez takie puste lby  Zondowe  jak  Emilewicz - szwaczke maseczek,  Morawieckiego,  czy tego lysego cwaniaka Koscinskiego od "liczenia gotowki w polskich rekach i  poza  zlodziejskimi bankami",  i  pozostalych  "znamienityH"  expertUF   gospodarczych - pewnie takich  jak  profesUr  Modzelewski  czy inny  Szewczak - od 7 bolesci  !!!

zaloguj się by móc komentować

Paris @qwerty 1 maja 2020 16:40
1 maja 2020 17:32

A kto mial to "panstwo prawa" stworzyc  ?!?!?!

Jak to ciagle  jest  jedna i ta sama  skorumpowana i  zdegenerowana  BANDA  HIPOKRYTOW...  zwyczajna  TARGOWICA...  ktora wlasnie  na naszych oczach  dogorywa  i  BANKRUTUJE  !!!

I  oby  czym  predzej.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Paris 1 maja 2020 17:32
1 maja 2020 19:56

wojna o państwo prawa toczy się codziennie i nikt za nas tego wyzwania nie podejmie, nikt z tzw. władzy czy też z tzw. polityków; miałem okazje rozmawiać z ministrami, z Prezydentem RP, z premierem, ... i wnioske jest jeden: strach przed konfrontacja z aparatem administracyjnym oraz brak odwagi w nazywaniu zjawiski i formułowaniu rozwiazań, ot, zaklinacze świata, że reformują/zmieniają/... a na pytania: co ? i po co? zapada cisza jako odpowiedź, dodatkowo w ust płyną slogany o Konstytucji, o prawie, ... a w oczach tylko paśnik

zaloguj się by móc komentować

valser @qwerty 1 maja 2020 16:44
1 maja 2020 20:26

Mam swiadomosc, ze aparat urzedniczy w PRLu na wszystkich jego szczeblach jest systemowo skorumpowany. Nie chodzi mi wcale o to, ze biora lapowki, bo to jest znikoma czesc problemu, tylko o ogolne zepsucie co do sposobu pojmowania tego co to jest "dobro publiczne".

zaloguj się by móc komentować

Paris @qwerty 1 maja 2020 19:56
1 maja 2020 21:24

Qwerty...

... wiem, ze rozmawiales  i  wiem, ze to  nic  NIE  DALO,  bo  nie ma prawa dac  !!!

To jest  od dziesiatek lat  CHOW  WSOBNY  SAMYCH  SWOICH  -  nierobow,  pasozytow,  darmozjadow i  pijawek  na panstwowych stolkach... tam  nikt z nich  nich nie zrobi, bo  nawet nie wie co zrobic i jak... jesli tam  "dziadzi"  stara Romaszewska,  a teraz jej corunia,  "dziadzilby" i tatus,  ale mu sie "opozycjoniscie"  zeszlo juz z tego  swiata,  a takich romaszewskich jest  na peczki  !!!

Dobrze napisales - oni  maja w oczach   TYLKO  koryto  albo  pasnik -  NIC  WIECEJ... i dlatego  ONI  WSZYSCY  WON...

... i  MY...  narod  NIE  MOZEMY  MIEC  takich  chorych  zludzen,  ze oni ta "nasza" wladza jest w stanie cos dla nas zrobic... oni  robia tylko  dla siebie...  np.  PAD  kupil sobie  apartament w Krakowie,  a prezydEcki  mOnister  Szczerski  wydaje sobie ksiazczyne u  CHRZESTNEJ  MATKI  w "bialym  kruku", ktory  non-stop  jedzie na panstwowych grantach... a narod  i tak tego  GNIOTA  nie kupi  !!!

Przeciez to trzeba z glupim na rozum sie zamienic, zeby  miec  zludzenia  co  do tego  calego  POPiS'owego  bagna  i tych debilnych  "narracji"  przez  nich uskutecznianych...

... to  DZIADOSTWO  trzeba najpierw  ROZLICZYC  za te wszystkie  przekrety, ktorych sie dopuscili  i  ciagle dopuszczaja,  a nie  zajmowac sie jakims detym  "swirusem"...  bo zginiemy  jak  Berek pod Kockiem  !!! 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @qwerty 1 maja 2020 19:56
1 maja 2020 22:08

"i wnioske jest jeden: strach przed konfrontacja z aparatem administracyjnym oraz brak odwagi w nazywaniu zjawiski i formułowaniu rozwiazań,...."

Mogliby sie im dobrac do dupy w prosty sposob: zredukowac kadre urzednicza o 50%, ustanowic proste i przejrzyste prawo, lub przynajmniej zahamowac biegunke legislacyjna.

I juz zwyklym obywatelom zyloby sie lzej, latwiej byloby oddychac.

Ale oni tego nie zrobia, bo te 50% zwolnionych zza biurek staloby sie natychmiast smiertelnym wrogiem naszych politykow.

A glosy sa wazne, bo oficjalnie zapewniaja dostep do pasnika.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Szczodrocha33 1 maja 2020 22:08
1 maja 2020 22:38

Mozna bylo spokojnie...

... zmienic prawo wyborcze - sejm zredukowac conajmniej o 50%,  a senat w ogole zlikwidowac,  obnizyc swoje zlodziejskie  apanaze i  przywileje...  ale po co  -  trzeba  robic  BURDEL, a potem z nim  walczyc... podobnie jak z dopalaczami,  hejtami,  fejkami  i innymi  cyberzagrozeniami...

... najpierw trzeba je bylo  stworzyc,   a teraz z nimi  "walczyc"...  czyli  UDAWAC, ze sie cos robi  !!!

Bo w tym  wariactwie jest metoda  NA  CIAGLE  OKRADANIE  NARODU... i tyle.

zaloguj się by móc komentować

szarakomorka @qwerty 1 maja 2020 16:40
2 maja 2020 11:04

Pięknie napisane:

-"problem jest brak państwa prawa"-

Teraz proszę rozwinąć:

jak

kto

jakimi metodami (prawnymi?, pozaprawnymi)

kiedy (w jakim okresie)

ma to zrobić.

Wtedy podniecanie się róznych paryżanek, salomonów, szczodrych nie wyłączając Pana miałoby jakiś sens, a tak to jest bicie piany.

Co i komu tą pianą chcecie udowodnić, że nie macie pojęcia o rzeczywistości?

 Nakręcacie jeden drugiego i "gra gitara" - zabawa na całego "zatroskanych" - o co ?

 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @szarakomorka 2 maja 2020 11:04
2 maja 2020 12:23

Żeby odróżnić dobre żarcie od podłego nie trzeba umieć gotować. Budyń z Galaretą i z Jarosławem nad głową nie zrobią nic dobrego, nigdy. Nie mają do tego ani charakteru, ani kompetencji, ani motywacji. W normalnym państwie byliby nikim, oni i ich mentor. To, co możemy zrobić na dziś, to jasno wyrazić brak zgody na taką sytuację i przestać nazywaać szambo perfumerią. To jest pierwszy krok, niezbędny. Proszę nie oczekiwać żadnych reecept, przynajmniej na tym etapie. Żeby leczyć, to najpierw potrzebna jest diagnoza. 

zaloguj się by móc komentować

mooj @SalomonH 2 maja 2020 12:23
2 maja 2020 12:30

Gotować nie, ale jak się umywa ręce od przyrządzenia czegokolwiek do jedzenia to wybrzydzanie na to, co ktoś zaserwuje może doprowadzić do śmierci głodowej.

Nie jesz, nie gotujesz - nie obrzydzaj innym przy stoliku. Tak to rozumiem.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @szarakomorka 2 maja 2020 11:04
2 maja 2020 16:40

zapraszam do owego 'bicia piany':

Oszustwa sądowe.  III Kongres, 11.05.2019r.

Orzeczenia sądowe kreują normy społeczne oraz służą do egzekwowania zachowań społecznych.

Wszelkie kontakty z administracją oraz innymi podmiotami coraz częściej kończą się spotkaniami na salach sądowych. Pojęcie sąd należy rozumieć jako przestrzeń sądowa obejmującą wszystkie funktory tj: sędziów, adwokatów, prokuratorów, biegłych sądowych, strony, inne.

Od kilku lata badamy występujące patologie w przestrzeni sądowej.

Podsumowaniem stanu sądownictwa jest diagnoza dokonana przez SN RP opisana w orzeczeniu IV KK 93/09 z dnia: 27.11.2009r.:

..”Analiza uzasadnienia zaskarżonego wyroku nie pozostawia wątpliwości co do tego, że  Sąd Okręgowy [w Krakowie] nie rozważył żadnego z zarzutów podniesionych w apelacji. Ponadto do treści wniesionego środka odniósł się w tonie nie tylko ironicznym, ale ponadto w sposób mogący świadczyć o rozpoznaniu apelacji z naruszeniem zasady bezstronności.”

 

Patologia w przestrzeni sądowej przejawia się przede wszystkim występującymi oszustwami.

Podstawowa klasyfikacja oszustw sądowych obejmuje:

- oszustwo na tytuł wykonawczy: zaspokojony, kopiowany, fałszowany, [multiplikacja egzekucji – wielu komorników i duża liczba mienia/nieruchomości],

[sędziowie, komornicy, adwokaci, strony],

- oszustwo na ‘ważny interes społeczny’: orzeczenia bez materii dowodowej tzw. na sentencje, [wyzbywanie z mienia wg dyspozycji innych organów],

[sędziowie],

- oszustwa na fikcyjnych wierzycieli: dopisywanie fikcyjnych wierzycieli jako uczestników postępowań,

[komornicy, sędziowie],

- oszustwa na fikcyjne wierzytelności/długi: niewykreślone hipoteki, zabezpieczenia fikcyjnych roszczeń, decyzje administracyjne,

[sędziowie, komornicy, adwokaci, strony, aparat administracyjny,…]

- oszustwa na fikcyjnych pełnomocników: kreowanie fikcyjnych pełnomocników w celu uniemożliwienia udziału w postępowaniu,

[sędziowie],

- oszustwa fałszowania dokumentów: zwrotki, pisma, przez nadpisywanie/dopisywanie/etc, używanie falsyfikowanych kopii, dyskontowanie potwierdzeń za zgodność z nieistniejącymi oryginałami, celowe nie podpisywanie dokumentów w aktach, ….

[sędziowie, adwokaci, strony, ….],

- oszustwa na podmianę danych: w postępowaniach podstawia się podmioty o podobnie brzmiących nazwach/nazwiskach  i/lub adresach, [przypisywanie własności mienia innym podmiotom/osobom], falsyfikowanie zawartości akt ex post, …

[sędziowie, prokuratorzy, komornicy, …],

- oszustwa z wykorzystywaniem fikcyjnych podstaw prawnych: wbrew normom ustawowym i konstytucyjnym np. nieistniejące paragrafy, [wbrew literalnym zapisom norm ustawowych],

[sędziowie, prokuratorzy, komornicy],

- oszustwa spedycyjne: korespondencje na fikcyjne adresy stron i pełnomocników,

[sędziowie, adwokaci, komornicy, strony],

- oszustwa na zmianę treści protokołów: zmiana treści,

[sędziowie],

- oszustwa proceduralne: przetrzymywanie korespondencji, nierejestrowanie pism, nie nadawanie tytułów wykonawczych, nadawanie tytułów wykonawczych na zlecenia, zaniechanie przekazywania pism, wprowadzanie pism procesowych do akt z naruszeniem prawa/procedur [anydatowanie, …]

[sędziowie, prokuratorzy, komornicy,…],

- …

Wchodząc do przestrzeni sądowej należy mieć świadomość, że patologia jest tam normą a środowiskowa solidarność uniemożliwia skuteczne przeciwdziałania.

Jak rozpoznawać patologie? Jak się bronić przed patologią? To już tematy na inne spotkania.

SN2012 jako narzędzie konfrontacji z patologią w sądownictwie zainicjowało projekt “Zero tolerancji wobec przestępstw przeciwko dobru wymiaru sprawiedliwosci RP”.

Strony pokrzywdzone takimi przestępstwami wg obowiązującej doktryny są stronami pokrzywdzonymi pośrednio, ponieważ to dobro wymiaru sprawiedliwości jest bezpośrednio pokrzywdzonym. Pokrzywdzenie pośrednie zamienia się w bezpośrednie tylko wtedy gdy podmiot poniesie realną tj. mierzalną szkodę w mieniu.

Ale wtedy dochodzi do konfrontacji z całym aparatem wymiaru sprawiedliwości. Wynika to ze środowiskowych/towarzyskich ideologii chroniących przestępczość ujawnianą na salach sądowych.

 Odmowa ścigania przez prokuratury uzasadniana jest faktem, iz sąd wiec co robi a zawiadomienia są wyrazem rozżalenia strony z powodu przegranego procesu. Sędziowie uzasadniają brak adekwatnych reakcji w obronie dobra wymiaru sprawiedliwości RP, że są to zagadnienia dla prokuratur.

Praktycznie cały system sprawowania władzy sądowniczej oraz stania na straży praworządności w RP [norma ustawowa dot. prokuratur] jest fikcją służącą do okradania obywateli RP z mienia i do pozbawiania wolności.

Adwokaci, biegli sądowi, komornicy, sędziowie, prokuratorzy wielokroć stają się bezpośrednimi sprawcami czynów niedozwolonych o znamionach zbrodni lub występków.

Środowiskowe zakazy sprzeciwiania się patologii [swoiste pojmowanie słowa ‘omerta’], czy też wręcz zorganizowanej przestępczości skutkują zasadnością tezy, iż Państwo RP utraciło moralne umocowanie do odwoływania się do norm prawnych, w tym konstytucyjnych.

Pointując, każdy okupant zawsze starał się przestrzegać [mniej lub bardziej] narzucanego okupowanym prawa. Organy administracyjne Państwa RP działają wg zasad bandyckiego totalitaryzmu drwiąc z literalnych zapisów ustaw a konstytucyjne normy traktowane są jak opium dla mas.

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @mooj 2 maja 2020 12:30
2 maja 2020 16:41

Czyli dla lepszego samopoczucia udajemy zdrowych i jedząc toksyczną breję klepiemy się po brzuszkach.

Kiedyś byłem zwolennikiem pis, wierzyłem ich deklaracjom i usprawiedliwiałem "taką sytuacją". Ale to co widziałem, wprost przeczyło deklaracjom, więc pożegnałem się ze złudzeniami. Znam osobiście osoby, które w PiS zrobiły poważną karierę i wiem jakie cechy ich charakteru to umożliwiły. Miałem okazję spotkać się i rozmawiać z Kaczyńskim i zrobił na mnie jak najgorsze wrażenie. To człowiek całkowicie oderwany, a jego żywiołem jest walka polityczna, nic więcej go nie interesuje, zachowuje się jak nałogowy hazardzista i nie liczy się z niczym.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @szarakomorka 2 maja 2020 11:04
2 maja 2020 16:45

może popodniecamy się razem, jak dostaniesz nakaz zapłaty 1 mln zł w ciągu tygonia na podstawie fikcyjnych podstaw prawnych lub fikcyjnego roszczenia aparatu 'państwa'?

a może jak komornik zdejmie ci z konta wszystkie pieniądze bo go telefonicznie radca prawny dyr. izby skarbowej poprosił telefonicznie o przysługę? 

albo jak sąd sprzedaż twojego mienia uzasadni, że to ważny interes społeczny? 

wiesz jak sie bronić aby przeżyć? 

masz pojęcie o rzeczywistości?

zabawa na całego o przeżycie i 'zatroskani' przynajmniej chcą się uczyć konfrontacji z patologią;

nic nas tak nie bawi jak to 'bicie piany' 

 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Szczodrocha33 1 maja 2020 22:08
2 maja 2020 17:02

przede wszystkim egzekwować prawo w jego zapisach i jego istocie; sądownictwo to arena podkładek i fałszerstw na niespotykaną skalę - i rozprawić się ze środowiskowymu doktrynami o niezawisłości, niezależności, etc - ruszył proces SSA Sobierajskiego [prezes Sądu Apelacyjnego w Krakowie - grupa przestępcza, pranie brudnych pieniędzy, etc] - jak okrada się ludzi i firmy to ok ale jak zwinęli 100 mln Skarbu Państwa to już 'konkurencja' do walki weszła

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @qwerty 2 maja 2020 16:45
2 maja 2020 17:02

Widzialem pare lat temu na You Tube scene z sali sadowej.

Sad rostrzygnal wlasnie jakas sprawe, w taki sposob, ze na sali rozlegl sie smiech i gwizdy.

Na koniec sedzia wstal, ludzie siedzieli, a on: "no, prosze wstac, sad opuszcza sale" [czy cos w tym stylu]

Domagal sie szacunku.

Takiego sedziego w normalnym kraju wyprowadziliby za miasto, oblali smola, wytarzali w pierzu, i na koniec kopa w dupe.

zaloguj się by móc komentować

mooj @SalomonH 2 maja 2020 16:41
2 maja 2020 17:04

Nie, nie udajemy. Napisałem jak rozumiem uwagę co do narzekactwa bez przedstawienia alternatywy. Każdy model ma braki, nie ja do kulinariów nawiązałe, ot  - pociagnąłem paralelę. Jeść trzeba, jak się nie chce samemu przygotować papu to się je co jest. Zatykając nos - byle tylko nie umrzeć z głodu i nie popaść w ludożerstwo:) A rady "nie gotujcie i nie jedzcie tego co jest" wręcz prowadzą do postrzegania współczekających na kelnera ...jako pokarmu.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @qwerty 2 maja 2020 17:02
2 maja 2020 17:07

"przede wszystkim egzekwować prawo w jego zapisach i jego istocie; sądownictwo to arena podkładek i fałszerstw na niespotykaną skalę"

No i sadownictwo, prawnicy, to wszystko obstawione jest przez klany rodzinne i gangi.

To samo z medycyna i lekarzami.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Szczodrocha33 2 maja 2020 17:02
2 maja 2020 17:08

oni wszyscy żyją w przekonaniu, że im się należy z ustawy: kasa, bezkarność, szacunek, etc; nawet pospolite oszustwa procesowe traktowane są jako normalność, toż to sąd; cały światek prawniczy to jedno wielkie polowanie na frajerów co w konstytucje ustawy, prawo, etykę mają wierzyć i kasę przynosić po dobroci lub pod przymusem; pojęcie 'zbrodnia sądowa' już jako temat przestał istnieć ale lektura wyroków SN RP pokazuje, że to pojęcie ma się znakomicie w praktyce sadowej i prokuratorskiej; te wszystkie izby dyscpylinarne, etc możemy sobie o kant d.... podobnie te nadzwyczajne skargi kasacyjne i inne iluzje dla mas

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Szczodrocha33 2 maja 2020 17:07
2 maja 2020 17:10

zdarza się trafić na normalnych ale jest to ok. 10% i aby trafić trzeba multiplikować postepowania/procedury/..., bo a nuż się trafi na rozsądnego/wykształconego/.. i nie skurwionego do końca

zaloguj się by móc komentować

valser @qwerty 2 maja 2020 17:10
2 maja 2020 17:14

No wlasnie. Mozna by madrym, intelygentym i sprzedac doope za pare euro. Madrosc nie idzie w parze z charakterem. Tyle juz wiadomo.

zaloguj się by móc komentować

szarakomorka @qwerty 2 maja 2020 16:40
2 maja 2020 17:24

Czy Pan rozumie co napisałem?

Teraz proszę rozwinąć:

jak

kto

jakimi metodami (prawnymi?, pozaprawnymi)

kiedy (w jakim okresie)

ma to zrobić?

Wszystko czym się tutaj podniecacie to BICIE PIANY , albo udawanie Kidawy, Budki razem wziętych.

Chcecie ich przebić?

Oni lepiej to robią, bardziej inteligentnie ;-)

 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @valser 2 maja 2020 17:14
2 maja 2020 17:26

Wczoraj obejrzalem na podlaczonym przez kogos tu na SN linku fragment wystapienia naszych paru politykow, m. innymi Bosaka i Sikorskiego.

Belkot i piski dzieci bawiacych sie na karuzeli.

Zreszta, nawet znalazlem ten filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=37fI-D5H31Q

zaloguj się by móc komentować

qwerty @SalomonH 2 maja 2020 16:41
2 maja 2020 17:30

oni wszyscy żyją w przestrzeniach doznań rywalizacji między osobniczej i kreują światy/byty w których się sprawdzają/dowartościowywują/... a problemy w realnym funkcjonowaniu państwa? od tego mają ekspertów, co na każdy temat i za każda kasę, .. no i mity o 'potędze państwa' i dobrobycie obywateli

zaloguj się by móc komentować

qwerty @szarakomorka 2 maja 2020 17:24
2 maja 2020 17:33

każdy, codziennie, środkami prawnymi oraz modlitwą, a jak nie potrafisz to adieu;

te nazwiska co wymieniono to nikogo nie interesują, chcesz porównać jakiś ćwoków z naszą skutecznością i realizowanymi projektami? 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @szarakomorka 2 maja 2020 17:24
2 maja 2020 17:36

w 2019r. pozabwiliśmy jednego z komorników licencji na uprawianie zawodu, to jest bicie piany? a może skuteczna obrona współobywateli RP przed bezprawiem aparatu to też bicie piany? a owi 'oni' to nas mogą ... jeśli będziemy mieć ochotę

zaloguj się by móc komentować

szarakomorka @qwerty 2 maja 2020 17:33
2 maja 2020 17:36

"chcesz porównać jakiś ćwoków z naszą skutecznością i realizowanymi projektami?"

 

Proszę mnie nie rozśmieszać bo mi zajady popękają. 

zaloguj się by móc komentować

qwerty @szarakomorka 2 maja 2020 17:36
2 maja 2020 17:52

ja nie mam zajadów a od dłuższej chwili to politowanie we mnie wzbiera, bye

zaloguj się by móc komentować

valser @Szczodrocha33 2 maja 2020 17:26
2 maja 2020 17:53

BUAHAHA!!! Najlepszy jest ten podtytul "ostre starcie".... i pykniecie lokciami na koncu. Ja to widze jako brak zgodnosci deklaracji z akcja. 

Jakbym byl na miejscu Bosaka, to podtytul tego filmu bylby "szybki koniec", a nie ostre starcie. I nie bawilbym sie sie jak Korwin w jakies klapsy w maske, tylko dojechal typa w pieciu posunieciach, ale tak, ze by go nawet w Piekarach nie poskladali.

Jak beda puszczac takie okazje to bede sie z nimi jeszcze dwie dakady szarpac, ale moze wlasnie o to chodzi?

Nie wiem... patrze na ten kabaret i mysle sobie o tym co by w takich sytuacjach zrobil Bury, Uskok, Lufa, Zelazny?

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @mooj 2 maja 2020 17:04
2 maja 2020 19:54

To nie jest narzekactwo, to jest ocena. To dopiero stanowi punkt wyjścia do szukania rozwiązań. Nie jestem politykiem i nie ubiegam się o stanowiska, które ci ludzie piastują, bo wtedy musiałbym oczywiście alternatywę przedstawić, teraz nie muszę. Wystarczy mi na tę chwilę stwierdzenie, że nasze życie zależy od ludzi, których nie zatrudniłbym nawet jako cieci, bo bałbym się, że mnie okradną. Nie interesują mnie tak naprawdę te wybory prezydenckie, bo nie kandyduje w nich nikt, kto byłby tego wart, kto miałby jakiś realny dorobek i wart byłby szacunku, to dla mnie zupełnie bez znaczenia, czy wygra je Budyń, Kidawa-Błońska, Biedroń, czy Hołownia. To bez znaczenia, naprawdę. To są ludzie tego samego sortu. I to nie oni stanowią problem. Problemem są ci, co krzyczą "kidawabłońska, kidawabłońska, wybierzmy jakieś mniejsze zło". 

zaloguj się by móc komentować

mooj @SalomonH 2 maja 2020 19:54
2 maja 2020 20:04

Ok, wydawało mi się, że nie jest to ocena sytuacji, a odniesienie się do poglądu szarejkomórki. Ja mam zastrzeżenia do każdej z kandydadur (choć urzędującego Prezydenta nigdy nie określałem w tym stylu - nawet jak był nim niesławny Aleksander), jednak nie jest bez znaczenia. Oczywiście - możemy się różnić, nie musimy się nawet wzajemnie przekonywać, ale jak już dochodzi do wymiany poglądów...to trochę więcej uwagi w doborze argumentów bym oczekiwał.

Szczególnie, że nie jest bardzo trudno znaleźć słabe punkty. Jak ja bym się cieszył gdyby ktoś je przedyskutował :) Np miałbym mniejsze wyrzuty głosując na byłego członka UW:)

zaloguj się by móc komentować

Paris @szarakomorka 2 maja 2020 11:04
2 maja 2020 20:14

I pan oczywiscie musial sie...

... do naszego "nakrecania"  podlaczyc i dorzucic swoje 3 grosze,  bo inaczej nie bylby pan soba  !!!  

A gwoli panskiej ciekawosci - jesli chodzi o mnie,  Paris - to  zatroskana jestem  wylacznie o siebie i swoja rodzine  !!!

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @mooj 2 maja 2020 20:04
2 maja 2020 20:53

Tyle że niesławny Aleksander był, trudno mi to przychodzi napisać, ale cóż, najlepszym prezydentem, jakiego mieliśmy. Był najbardziej propaństwowy i najmniej angażował się w wewnętrzną walkę polityczną. Miał też największe społeczne poparcie. Najgorszym był, bez dwóch zdań, Wałęsa, bufon, kłamca, prostak i leń. Kaczyński był przedłużeniem brata, czyli stroną w wewnętrznym konflikcie.

Byłem w szoku, kiedy wystawiono Dudę. Naprawdę. Dał się poznać przy okazji Smoleńska, jako osoba bez charakteru i wyobraźni, posłusznie wykonująca polecenia. Nic wtedy nie wiedziałem o przynależności do UW i dla mnie ten fakt sam w sobie nie musi dyskwalifikować, ale na pewno nie pomaga. Dla mnie to gość, co przygotowywał misję zakończoną katastrofą i nie ma sobie w związku z tym nic do zarzucenia.  Na mnie nie licz w sprawie tych wyrzutów i nie o UW tutaj chodzi.

zaloguj się by móc komentować

mooj @SalomonH 2 maja 2020 20:53
2 maja 2020 21:08

I teraz się nie zgadzam, ale inaczej: z zadowoleniem:)  Inaczej postrzegamy, może na co innego patrzymy, może inaczej oceniamy to co widzieliśmy, może inaczej pamiętamy. Nie wiem czy można liczyć na kogokolwiek przy wyjaśnianiu meandrów decyzji, probie wyjaśnienia czym się ludzie kierowali podejmując decyzję czy to przynależności partyjnej czy innych wyborów. 

Na to w jakiej formie wyory będą mamy wpływ niewielki, ja widzę to raczej jako formalno-techniczne zagadnienie. Nie pasjonuje mnie - no, może poza argumentami przedstawianymi oficjalnie (i tymi za i za przeciw każdej z form, terminów) i przemilczeniem, że obecna sytuacja jest kropką nad i co do koniecznieczności zmiany Konstytcji - może nawet wyborów do Konstytuanty.

Wstawka o moim głosowaniu to raczej ukłon w stronę tych, którzy coś deklarowali. Nie chciałem stawiać się poza, ale nie ma znaczenia dla kwestii techniczno-formalnych (a to tematem notki, pod którą piszemy) co ja sądzę o konkretnym kandydacie. Dziś Święto Polonii , może nienajlepszy moment dla rozważań nt. czynnego prawa wykonywanego poza granicami Polski...ale to też jest temat.

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @mooj 2 maja 2020 21:08
3 maja 2020 06:54

Ja się sam ze sobą zbyt łatwo nie zgadzam w tej sprawie :) a piszę to z dzisiejszej perspektywy. Dla mnie w czasie, gdy się to działo, było to pasmo upokorzeń. Byłem załamany prezydentem Wałęsą, wyrobioną opinię o nim miałem od sierpnia 80 i nic do dzisiaj jej nie zachwiało. Wybór komucha Kwaśniewskiego również był upokarzający. Na Lecha Kaczyńskiego sam głosowałem i miałem nawet jakąś nadzieję, ale czar prysł przy okazji Smoleńska i tego, co się potem działo. Wystawienie Dudy na prezydenta, biorąc pod uwagę jego rolę w przygotowaniu tego przedsięwzięcia, odarło mnie ze złudzeń. No i tak trwam, do dziś.

zaloguj się by móc komentować

valser @SalomonH 2 maja 2020 20:53
3 maja 2020 07:50

Ten najlepszy prezydent zapadl mi w pamiec w ten sposob - https://www.youtube.com/watch?v=GR-ln70thV4

 

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @valser 3 maja 2020 07:50
3 maja 2020 08:29

Najmniej zły, z perspektywy czasu. Pijak, to wiadomo, pijaństwo to plaga nie tylko w Polsce, ale u nas przybiera naprawdę drastyczne rozmiary.

A jaki jest Twój ranking?

zaloguj się by móc komentować

bendix @SalomonH 3 maja 2020 08:29
3 maja 2020 08:35

A jaki jest Twój ranking hipotetycznych? Kogo byś widział w tym 30-leciu? (za wyjątkiem Siebie samego)

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @bendix 3 maja 2020 08:35
3 maja 2020 08:46

Nie widziałbym siebie samego na żadnej funkcji publicznej, nawet nie zgodziłem się kandydować na radnego, chociaż mi to dwukrotnie proponowano. Co do hipotetycznych, to mamy w Polsce trochę ludzi, ponad 30 milionów, przyzwoitych, mądrych i kompetentnych nie brakuje, ale te cechy powodują, że trzymają się ci ludzie z dala od polityki. 

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @bendix 3 maja 2020 08:35
3 maja 2020 08:50

Wśród moich osobistych znajomych karierę polityczną robią osoby niezrównoważone, pijacy (i pijaczki), hipokryci, osoby nie umiejące ułożyć swojego życia osobistego i rodzinnego. 

zaloguj się by móc komentować

valser @SalomonH 3 maja 2020 08:29
3 maja 2020 08:52

Nie ma sensu robic rankingow w kuble na smieci.

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @valser 3 maja 2020 08:52
3 maja 2020 08:54

Wiedziałem, że mogę na Ciebie liczyć :)

zaloguj się by móc komentować

bendix @valser 3 maja 2020 08:52
3 maja 2020 08:54

Czyli pozostaje nam coś na kształt GG?

zaloguj się by móc komentować

valser @SalomonH 3 maja 2020 08:54
3 maja 2020 08:59

Kiepsko sie czuje w sytuacji kiedy trzeba wykazac lepszosc redaktora naczelnego Sztandaru Mlodych nad matolem po przyzakladowce. Oni wszyscy sa zdefektowani, a to, ze to sa rozne rodzaje defektow nie robi wielkiej roznicy.

zaloguj się by móc komentować

valser @bendix 3 maja 2020 08:54
3 maja 2020 09:37

Kwach byl przez dwie kadencje. 1995-2005.

Czasy AWS i Unii Wolnosci. Balcerowicz w 1997 roku zaczal "schladzac" gospodarke, tak, ze juz rok pozniej ja zamrozil i wygenerowal masowe strukturalne bezrobocie.

Buzek zaczal wprowadzac "reformy", ktorych owocem byly przede wszystkim ograniczenia w prowadzeniu dzialalnosci gospodarczej. Ja w tamtym czasie staralem sie o licencje ochroniarska dla wlascicieli firm. Przez dwa lata MSW, Ministerstwo Edukacji i Ministerstwo Zdrowia "ustalaly" miedzy soba "zakres" wymagan i "pracowaly" nad rozporzadzeniami do ustawy. Dwa lata. Przez ten czas nie wydano zadnej nowej licencji, a stare ubeckie firmy, ktorym koledzy z policji poprzyznawali wczesniej "licencje" spokojnie przejmowaly i dzielily miedzy soba rynek.

W 2002-2003 roku zaczalem powaznie myslec o zmianie sytemu walutowego, tzn. przygotowywac plan ewakuacji z krainy pt. Wybierzmy przyszlosc.

W 2006 wyjechalem.

Tak mniej wiecej pamietam ta chwalebna i najlepsza prezydenture.

zaloguj się by móc komentować

bendix @valser 3 maja 2020 09:37
3 maja 2020 10:44

Nie za bardzo rozumiem o którym preziu piszesz. LK zaczął prezydować 23.10.2005 a Ty zmieniłeś klimat w 2006...

zaloguj się by móc komentować

valser @bendix 3 maja 2020 10:44
3 maja 2020 11:22

decyzja w wyjezdzie zapadla duzo wczesniej i nie spiewalem piosenki "wiasc do pociagu byle jakiego".  Co sie dzialo potem i teraz to nie ma juz zadnego znaczenia.

zaloguj się by móc komentować

bendix @valser 3 maja 2020 11:22
3 maja 2020 11:43

kwach łajza Ci dał do myślenia. Mi też. Z tym że ja postanowiłem tak jak Mistrz Pawłowski przy wymianie na moście w Berlinie że to niech oni spierdalają, bo ja jestem u siebie. kwach to była moja osobista tragedia po spawaczu. Potem wąch 5 lat. Straszną mam traumę... :-(

zaloguj się by móc komentować

valser @bendix 3 maja 2020 11:43
3 maja 2020 12:01

Ja natomiast patrzac z miejsca w ktorym jestem moge powiedziec, ze wyjazd z Polski to byla jedna z najbardziej trafnych decyzji w moim zyciu. Gdybym zostal to bym juz prawdopodobie nie zyl, albo odsiadywal jakis dlugoletni wyrok i jak inni wiezienni koledzy glosowal na PO.

zaloguj się by móc komentować

bendix @valser 3 maja 2020 12:01
3 maja 2020 12:19

Widzisz, bywałem w paru miejscach świata i mi się nie podobało. Widocznie sentymentalny jestem.

zaloguj się by móc komentować

bendix @valser 3 maja 2020 12:01
3 maja 2020 12:27

Jeżeli chodzi o młodość i nasz kontynent to spędziłem za młodu pół roku w Szwecji. Mam nieodparte wrażenie że podobnie jest w Szwajcarii. To nie moja bajka.

zaloguj się by móc komentować

valser @bendix 3 maja 2020 12:27
3 maja 2020 12:37

To wszystko zalezy. Ja do zycia szczesliwego potrzebuje trzech filarow. Hokeja na poziomie, pijalnego piwa i mojej zony. Na dodatek dokladnie w tej kolejnosci. O cala reszte moge zadbac sam. Plusem Szwajcarii jest rowniez to, ze tutaj sa silne i zdrowe enklawy katolicyzmu, ktore sie oparly reformacji, rewolucji oswieceniowej, "sekularyzacji" - jak pieknie dzis sie nazywa masowy rabunek. Gwardia Papieska nadal rekrutuje ludzi na tych samych zasadach co dawniej wiec tradycja jak najbardziej przetrwala. Tego w Szwecji nie ma i nie co sie spodziewac.

zaloguj się by móc komentować

bendix @valser 3 maja 2020 12:37
3 maja 2020 12:58

Szwecja i Szwajcaria obłudnie skorzystały i się wzbogaciły na WW2. Szwajcaria przeprała brudną kasę z niemiec i produkowała dla nich broń, Szwecja to samo, jak zbombili iniemiaszkom fabryki łożysk tocznych to rzesza nadal mogła prowadzić wojnę dzięki dostawom SKF-u z tej fajnej Szwecji. Tak im się ufarciło geopolitycznie że zarobili bez żadnych kosztów osobowych i materialnych.

Jak to widzę to mi się na wymioty zbiera.

zaloguj się by móc komentować

valser @bendix 3 maja 2020 12:58
3 maja 2020 13:12

Twoj obraz jest wybiorczy i bardzo powierzchowny. W zwiazku z tym malo prawdziwy.

zaloguj się by móc komentować

bendix @valser 3 maja 2020 13:12
3 maja 2020 18:41

Ale przyznasz że coś jest na rzeczy.

zaloguj się by móc komentować

valser @bendix 3 maja 2020 18:41
3 maja 2020 18:47

Szubrawcy, oszusci i zlodzieje sa wszedzie. W Szwajcarii tez. Ale przecietny szwajcarski goral nie ma z nimi nic wspolnego.

zaloguj się by móc komentować

bendix @valser 3 maja 2020 18:47
3 maja 2020 19:42

A przemysłowcy szwedzcy? Ruda żelaza i łożyska jechały całą wojnę. Ktoś za to odpowiedział?

zaloguj się by móc komentować

valser @bendix 3 maja 2020 19:42
3 maja 2020 20:40

Tylko jaki to ma zwiazek z tematem wyborow korespondencyjnych. Zrob research, zbierz materialy i napisz cos na ten temat.

zaloguj się by móc komentować

bendix @valser 3 maja 2020 20:40
3 maja 2020 20:51

Zmieniasz temat. Jestem kiepskim pisarzem. To że temat notki był inny to wiem. Jednak w dyskusji zeszliśmy na inne tory.

Co do wyborów to możesz iść do dowolnego przedtawicielstwa Polski i się zarejestrować.

zaloguj się by móc komentować

valser @bendix 3 maja 2020 20:51
3 maja 2020 20:58

Nie bede z toba o Szwecji dyskutowal, bo w Szwecji bylem raptem cztery razy.

zaloguj się by móc komentować



zaloguj się by móc komentować