-

valser : Bramki strzelone na wyjeździe liczą się podwójnie

Obrona Sokratesa - wersja 2.0 dla...

Tytuł mylący, bo nie chodzi tu o samego Sokratesa, tylko niektóre wątki greckiej filozofii na sztywno związanej z Platonem i jego uczniem Arystotelesem.

Coryllus z Pioterem zabrali się za demontaż powszechnie panujących narracji, które lansują nam przekaz na temat greckiego antyku, ze szczególnym uwzględnieniem filozofów, który funkcjonuje w formie piętrowo nakłamanej. Rzekomo. Ja nie mam, ani czasu, ani ochoty dłubać w tych tematach. Nie widzę za bardzo do czego miałaby mi się ta nowo odkryta wiedza przydać? Frajdy w tym też nie widzę, ale to już sprawa indywidualna.
Zresztą co to ma być niby za sprawdzanie? Przeglądanie stron internetowych? Czy czytanie jakiś niedostępnych ogółowi publikacji, których wiarygodność też należałoby sprawdzić?

Co innego jest istotne. Panowie zgrillowali Sokratesa, Platona i Arystotelesa, że tylko zwęglona skórka z nich została. A Arystotelesowi dostało się jeszcze dodatkowo, że nie tylko propagandzista, agent. szpieg i bullshiter, ale też bandyta.

O filozofii właściwie nie padły żadne słowa. Temat zdominowały kopalnie wujka, tłocznie oliwy, okręty i łucznicy,no i kobiety, a filozofia była potrzebna tylko jako maskirowka. Upraszczam temat i nie mam zamiaru dyskutować tych szczegółów, bo o czym innym chce napisać.

W katedrze w St.Gallen, na filarach głównej nawy przedstawione są postacie aniołów. Kościół wzniesiony jeszcze jako świątynia opactwa Benedyktynów w latach 1755-1766, dzisiaj jest na liście zabytków światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO.

Zdublowane postacie Putto przedstawione na czterech filarach, odwołują się do czterech Cnót Kardynalnych - roztropności, sprawiedliwości, umiarkowania i męstwa.
Pierwszy raz o cnotach kardynalnych pisał św. Ambroży w końcu czwartego wieku naszej ery. Później pisał o nich św. Augustyn reinterpretując starożytne cnoty jako formy miłości do Boga.
Pisał o nich również w Summie Teologicznej św. Tomasz, reinterpretując pisma Arystotelesa w duchu chrześcijańskim. Podsumowanie św. Tomasza obowiązuje do dziś. Nikt nic lepszego, bardziej wymownego w tym temacie nie napisał i leci to tak:
- roztropność (prudentia) – to prawy namysł, cnota w rozumie nakierowana na wolę, umiejętność właściwego postępowania,


- sprawiedliwość (iustitia) – prawy duch w działaniu, cnota odnosząca się do działań ukierunkowanych na innych, polegająca na oddawaniu temu, co komu się należy,


- umiarkowanie (temperantia) – przysposobienie ducha, wprowadzające umiar w uczuciach i działaniach, cnota powściągająca, ujarzmiająca,


- męstwo (fortitudo) – cnota duszy, nadająca jej stałość, odporność na trudy i przeciwności.



Cnoty kardynalne łączą się i są podporządkowane cnotom teologalnym - które ujęte w Liście św. Pawła do Koryntian tworzą Triadę - Wiara, Nadzieja i Miłość.

Teraz widzimy jakby w zwierciadle, niejasno; wtedy zaś [zobaczymy Boga] twarzą w twarz: Teraz poznaję po części, wtedy zaś poznam tak, jak i zostałem poznany. Tak więc trwają wiara, nadzieja, miłość - te trzy: z nich zaś największa jest miłość. (1 Kor 13,12-13).

Trzeba nam wiedzieć, że chrześcijańskie cnoty kardynalne zaczerpnięte są wprost z filozofii Platona, który wymienia je w czwartej księdze swojego głównego dzieła „Państwo”, chociaż inaczej je nazywa i przedstawia w innym porządku.

- mądrość (stgr. φρόνησῐς – fronesis lub stgr. σοφία – sophia) – odpowiada części rozumnej duszy,

- dzielność (stgr. ἀνδρεία – andreia) – odpowiada popędliwej części duszy,

- umiarkowanie (stgr. σωφροσύνη – sophrosyne) – odpowiada pożądliwej części duszy (panowaniu nad pożądliwością),

- sprawiedliwość (stgr. Δικαιοσύνη – dikaiosyne) – cnota harmonizująca pozostałe.

Arystoteles wyróżnił cnotę umiarkowania i przypisał jej szczególne znaczenie. Chodziło o to, żeby „znać miarę” i unikać wszelkich form radykalizmów, być niezależnym od silnych emocji i wolnym od skrajności. Arystoteles mówił o „zasadzie złotego środka”.

Teologiem nie jestem, ale z perspektywy doktryn filozoficznych, w skrócie tak sprawy wyglądają.


Teraz trochę arystotelesowskiej logiki w ujęciu banalno-praktycznym.
Jeśli Coryllus ma rację, że Arystoteles to był oszust i bandyta, to te jego pisanie o cnotach i umiarkowaniu, to zwykły bullshit, a my nie jesteśmy na drodze do tego, żeby być uczciwymi ludźmi, tylko zwykłymi frajerami złapanymi w pułapkę.

Żeby to jakoś naprostować, to pozostaje nam już tylko te cnoty kardynalne zastąpić czymś innym, mniej abstrakcyjnym, a bardziej „prawdziwym” i życiowym.
Na przykład „roztropność” zamienić na slogan „idź na całość”, które w sumie jest zachętą do tego, żeby nie być minimalistą. To załatwia oczywiście równocześnie „umiarkowanie”.
No, ale jeśli chodzi o podmianę „umiarkowania”, to lepsze jest chyba „róbta co chceta”. Daje to więcej możliwości. A po co się ograniczać?
„Dzielność” - „nie, sorry, to nie ja, ja tu tylko stałem”.
A sprawiedliwość?
No nie wiem... może jakiś rabiniczny wyrok, albo na akcje, które odstawił Rudolf Kastner w Budapeszcie w czerwcu 1944 roku, gdzie na procesie w Izraelu z tego się tłumaczył, że on tylko ratował swoje życie.

Grzegorz Braun rzucił kiedyś hasło, które my tutaj częściowo realizujemy. Chodzi o to, że „historię trzeba napisać na nowo”. Pokusa, żeby „pojść na całość” jest chyba duża. No, ale trzeba jednak brać poprawkę na wiele rzeczy i chyba skleić się trochę z „umiarkowaniem”. Ja z tym też mam osobiście kłopot, bo moje tendencje do „gięcia pały” w różnych obszarach są legendarne.

I to chyba wszystko. Puenty nie będzie, zostawiam resztę w stanie bezkonkluzywnym. Drogowskazy są, a kto ma rozum i Boga w sercu ten wybierze.

Nie zostawię was jednak bez niczego.

Opowiem historię o człowieku, który wybrał i pozostawił po sobie skarb - dzieło rąk swoich i umysłu, który można na ogladać na własne oczy.

Nazywał się Johann Riedel, urodził się w wiosce obok Bruntalu w 1654 roku jako najmłodszy syn w chłopskiej rodzinie. Od lat najmłodszych jego pasją i talentem było rzeźbienie, jednak jako najmłodszy syn zobowiazny był pomagać ojcu w gospodarstwie.
Ruszył w świat po nauki będąc w już swoich latach dwudziestych. Uczył się rzeźby w Kutnej Horze, ale jego marzeniem było terminować w warsztatach włoskich mistrzów. Ruszył więc w tym kierunku, ale wybuch zarazy przekierował go do Szwajcarii i Francji. Tam uczył się rzeźby w Lyonie i Paryżu.
w 1882 roku wrócił do Pragi i wstąpił do zakonu Jezuitów.
W tym samym roku przybył do Swidnicy, gdzie przez następne kilkanaście lat dekorował kościół świdnicki (dzisiaj katedrę) w stylu barokowym.
Jego dziełem jest baldachimowy ołtarz główny wykonany w formie świątyni Salomona, ambona i trójdzielne organy.
Chciałbym opowiedzieć o jednym szczególe w konstelacji ołtarza głównego. Obok Matki Bożej znajdują się dwie figury patronów kościoła - św. Stanisława - patrona Polski i świętego Wacława - patrona Czech.
W czasach kiedy żył Riedel wszystko było jasne. Świdnicka katedra była ufundowana przez Bolka II Świdnickiego w końcu XIV wieku. Jest ogromną gotycką budowlą, wieża ma przeszło 100 metrow wysokości, a dzwon jest zawieszony na wysokości 70 metrów.
Swidnica była siedzibą księstwa jaworsko-swidnickego i była we władaniu śląskich Piastów, co znaczy, że była częścią Królestwa Polskiego. Tak bylo do wygaśnięcia linii Piastów Swidnickich, kiedy ta część Śląska weszła w skład Korony Czeskiej, a później Cesarstwa Habsburgów. Stąd w ołtarzu drugi patron - opiekun Czech - św. Wacław.


W innej części Swidnicy jest protestancki kościół Pokoju, który jest miejscem protestanckich pielgrzymek. Wiele niemieckich wycieczek przyjeżdża do Swidnicy w celu odwiedzenia świątyni i znika, nie mając świadomości, że po drugiej stronie rynku jest dużo więcej i ciekawiej do zwiedzania i podziwiania. Niemcy sobie roją jakieś tęsknoty do Śląska, ale podstawy do tego są wątłe, bo historcznie ta kraina do nich nigdy nie należała. Prusy odbiły Śląsk Habsburgom w czasie Wojen Śląskich w XVIII wieku i utrzymali się tam do 1945 roku.
Święty Stanisław i święty Wacław - patroni katedry stoją jednak na straży, a ich historia i obecność świadczy i znaczy.
O reszcie fascynującej historii Świdnicy sugeruje wybrać się osobiście i dowiedzieć się od pana Mariusza Barcickiego, naszego przewodnika po Świdnicy. Tel. 720 101 606.
Dawno nie miałem tak ciekawej, dobrze opowiedzianej z detalami historii. Pan Mariusz oddycha Świdnicą. Polecam serdecznie. Od niego pochodzi opowieść o ołtarzu i zdjęcie.

Wrócę na koniec do Johanna Riedla, który w Swidnicy żył i pracował przez kolejne 44 lata, do końca swojego życia. Rezultaty jego wyborów można do dziś podziwiać. Ja do świdnickiej katedry z pewnością wrócę. Jak sugerował pan Mariusz - najlepiej z lornetką, bo wtedy można dopiero zobaczyć co znaczy Ad maiorem Dei gloriam.






https://rycerzykniepokalanej.pl/cos-dla-ducha/cnoty-kardynalne/

 



tagi: świdnica  platon  arystoteles  cnoty kardynalne  johann riedel  mariusz barcicki  katedra sw.stanislawa i sw.waclawa w swidnicy  sw.tomasz  filozofia grecka  tomizm 

valser
4 lipca 2023 08:34
106     3893    12 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

gabriel-maciejewski @valser
4 lipca 2023 08:45

że Arystoteles to był oszust i bandyta, to te jego pisanie o cnotach i umiarkowaniu, to zwykły bullshit, a my nie jesteśmy na drodze do tego, żeby być uczciwymi ludźmi, tylko zwykłymi frajerami złapanymi w pułapkę.
 

 

Nie jesteśmy, bo Bóg był przed Arystotelesem, a sam Arystoteles tylko wskazał jak działa boża mechanika. Po czym odwróćił się od niej i napisał - tak jest u Laertiosa - że mędrzec nie musi wcale z tą cnotą i umiarkowaniem przesadzać. Postulat ten manifestuje się zresztą w żywotach sukcesorów Arystotelesa pozostajcych na stanowisku szefów szkoły perypatetyków. Prawda objawiona w Ewangelii przywórciła właściwy porządek, a ojcowie Kościoła i jego doktorzy przez samą tylko uczciwość wywodu powoływać się musieli na Arystotelesa. Nie jest on przecież świętym, jest tylko narzędziem, którym posłużył się Bóg, no i jego wierni w czasach późniejszych.

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 4 lipca 2023 08:45
4 lipca 2023 08:59

Z niczym nie mozna przesadzac. To esencja cnoty umiarkowania. Warto o tym pamietac.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 4 lipca 2023 08:59
4 lipca 2023 09:19

Twoje obawy są bezpodstawne

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 4 lipca 2023 09:19
4 lipca 2023 09:35

Nie mam zadatkow na tesciowa. Zadnych obaw.

Odwolan do roznych tradycji i symboli w Kosciele jest mnogo. Pioter o tym kiedys pisal do czego odnosza sie postacie lwa, byka czy orla w wizerunkach ewangelistow.

Wiadomo z cala pewnoscia, ze portale, kolumny w kosciolach wzorowane sa na architekturze rzymskiej, a nie greckiej. Bo po pierwsze starozytna Grecja byla juz posprzatana, a samo chrzescijanstwo rozwijalo sie czasach rzymskich. W rzymskich prowincjach i w samym Rzymie. Nie trzeba bylo niczego z zewnatrz zapozyczac, bo wszystko bylo swoje i pod reka. Cala reszta to kontynuacja. W tym wszystkim jest jakis porzadek i harmonia. Jakas mysl i opowiedziana historia. To sa dla mnie ciekawe rzeczy, zwlaszcza jak sie kontrastowo zestawi z pustka meczetu czy pierwszego z brzegu protestanckiego kosciola.

 

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 4 lipca 2023 09:35
4 lipca 2023 09:40

Dla mnie też są to ciekawe rzeczy, ale są to też rzeczy wywołujące niesłychane pokusy. I nie chodzi mi teraz o nasze z Pioterem "dekonstrukcje". Poczytaj, co dzisiaj napisałem...wiele trzeba umiarkowania, żeby znieść wyczyny ludzi zabierająych się za opisywanie architektury, rzeźb i obrazów

zaloguj się by móc komentować

BaZowy @valser 4 lipca 2023 08:59
4 lipca 2023 09:44

Ten często stosowany, na dowolny temat, wytrych „z niczym nie można przesadzać” to czysto spekulatywna pałka do zamykania dyskusji. „Nie przesadzaj” czyli nie odstawaj za bardzo od „normy” (konsensusu, czyli nie koniecznie Prawdy), od tego co zostało uznane, ustalone za obszar normy akceptowalnej, ponad którą „już ktoś przesadza”.

Zawsze powstaje wtedy pytanie początkowe: A co jest normą? Ponad którą ktoś jakoby już przesadza.

Używanie pojęcia „nie przesadzaj” to automatyczne ustawianie się ponad dyskusją i adwersarzem, z uzurpacją że Ja wiem co jest normatywne i ja wiem co jest pozanormatywne = przesadzone. To jest wykluczenie siebie lub drugiej strony z rozmowy. Ja rozumiem że najtrudniej przekonać oszukanego że Go ktoś oszukał i generalnie fajnie że w końcu zabrał Pan głos w tych Piotrowo-Coryllusowych odbrązowianiach świeckich świętych ale z tym „nie przesadzaniem” to bym akurat cnote umiarkowania zastosował.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser
4 lipca 2023 09:45

Antyczni zaś autorzy uzasadnień dla perfidii niewiele się chyba różnią od współczesnych. Oto co napisał Wroński w GW na temat wystąpienia Tuska. I niczego tu doprawdy nie zmienia fakt, że Wroński to bałwan, albowiem jest to wykształcony bałwan i obyty z tekstami filozofów tak dawnych jak i współczesnych

https://twitter.com/Artur3891/status/1676125079095197696/photo/1

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 4 lipca 2023 09:40
4 lipca 2023 10:01

Czytalem twoj wpis, a swoj pisalem wczoraj, zanim dzisiejszy opublikowales.

Ludzi, ktorzy swiadomie, dobrowolnie i w zlej woli klamia w twarz jest calkiem sporo. Staram sie unikac oszustow i durni, ktorzy niezmiennie z entuzjazmem oszustow wspomagaja. Nie mam dla nich miejsca i czasu. Tacy ludzie zwykle mnie omijaja, a jak juz trafia na mnie, to na dlugo im spotkanie pozostaje w pamieci.

Mimo wszystko trzeba miec dla nich Dobre Slowo, a jak to nie dziala to Dobre Slowo i miecz.

 

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 4 lipca 2023 10:01
4 lipca 2023 10:05

Na słowo są odporni, proponują dyskusje ustawione na swoich zasadach - uwierz, że Warburg miał dobre intencje, to będziemy dyskutować...nie mogę przyjmować takich warunków

zaloguj się by móc komentować

valser @BaZowy 4 lipca 2023 09:44
4 lipca 2023 10:10

W chrzescijanskich cnotach kardynalnych nie ma zadnego oszustwa, a to, ze w prostej linii wczesniej byly u Platona i Arystotelesa to jest fakt i nie ma sensu dramatyzowac, ze to byli poganie. Wyrzucanie tego do kosza na smieci to jest glupota wyzszego rzedu i zbrodnia oraz zdaniem sie na Owsiaka z jego "robta co chceta". 

Z tym "nie przesadzaj" to najlepiej wychodzi na przykladach z alkoholem. Na koncu wystarczy jeden mililitr za duzo.

Kpt.Bednarz mawial, ze wodka i piwo jest dla madrych ludzi, a nie dla baranow. Barany pija wode, albo mleko. Najwyzej sraczki dostana.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @valser
4 lipca 2023 10:16

Najważniejszym jest zdać sobie sprawęz tego, że wszystko może zostać zafałszowane. I wielokrotnie w przeszłości to już czyniono. Nie tylko stawiając na piedestały ludzi niekoniecznie tego godnych, ale nawet wypaczając ich poglądy.

Np Platon był mocno krytykowany przez sobie współczesnych z powodu żądania budowy takiego społeczeństwa, jakie później fukcjonowało w państwie Inków. Z przymusowymi małżeństwami dobieranymi według algorytmu i pełną eugeniką. Czy jednak ktoś łączy idee Platona z inkaskim państwem zniszczonym przez Pizzara? Nie. Bo w Helladzie te idee wyśmiano. Ale ktoś według nich próbował zbudować całe państwo i jakoś ono funkcjonowało - jak wielki obóz koncetracyjny, ale to nie ważne. Wszyscy płaczą, że katoliccy Hiszpanie zniszczyli kwitnącą cywilizację.

Natomiast państwo zbudowane przez Kościół w Paragwaju, którego podstawą też była filozofia - tylko, że płynąca nie wprost z idei Platona, a z Ewangelii, jest albo zamilczane, albo przedstawiane jako coś zupełnie nic nie wartego. A jego zniszczenie przez Banderas to w zasadzie była dobra rzecz.

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 4 lipca 2023 10:05
4 lipca 2023 10:17

Wszyscy chca dobrze i nie znam nikogo, kto by chcial zle. A, ze wychodzi tak jak zwykle w grze w trzy karty, to juz inna sprawa. 

Trzeba walic w morde i nie miec z tym problemu.

Mnie sie ten Twit Wronskiego nie wyswietla. Nie widze co odkorbili i to chyba dobrze. Domyslam sie, ze to jest cos, za co w warunkach takich jakie sa na Ukrainie, to juz by go posprzali. Wronski to kacap w trzecim pokoleniu, o czym wiadomo bylo wczesniej.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Matejek @valser
4 lipca 2023 10:17

nie można wylewać dziecka z kąpielą, bo się okazało, że wlazł tam i naszczał jakiś oszust i szarlatan?

zaloguj się by móc komentować

Matejek @Matejek 4 lipca 2023 10:17
4 lipca 2023 10:19

poza tym, mistrzowskie kłamstwo składa się chyba w 99% z prawdy :)  ... ...

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Matejek 4 lipca 2023 10:17
4 lipca 2023 10:20

Czyli co Matejku? Trzeba trzymać dziecko w tej kąpieli? Czy może jednak wylać, wymyć je pod kranem i nalaź świeżej wody do wanienki? Metafory bywają straszliwymi pułapkami

zaloguj się by móc komentować

Matejek @gabriel-maciejewski 4 lipca 2023 10:20
4 lipca 2023 10:22

no właśnie o to mi przecie chodziło :P

zaloguj się by móc komentować

Matejek @Matejek 4 lipca 2023 10:22
4 lipca 2023 10:24

o Prawdę i Dobro trzeba dbać'', a syf, który sie doczepił wyrzucić

zaloguj się by móc komentować

valser @Pioter 4 lipca 2023 10:16
4 lipca 2023 10:25

Warto tez pamietac, ze na cnotach kardynalnych zbudowany zostal sredniowieczny etos rycerski.

To sa z mojej perspektywy atrakcyjne rzeczy, bo wprowadzaja do duszy wewnetrzny porzadek i spokoj. A to niekoniecznie innym sie juz musi podobac. Zwlaszcza tym co chca na nas zrobic pare groszy, proponujac gre w trzy karty, albo zakup kolejnej flaszki.

zaloguj się by móc komentować

BeaM @gabriel-maciejewski 4 lipca 2023 10:20
4 lipca 2023 10:31

Obrazowa riposta, muszę przyznać :)))
Ja tu napiszę ciekawostkę o Sokratesie, jak tylko ogarnę bieżączkę. Dzień zaczął się dynamicznie, nie ma co narzekać. Miłego dnia wszystkim!

zaloguj się by móc komentować

Pioter @valser 4 lipca 2023 10:25
4 lipca 2023 10:33

Tak. Ale to nie jest część filozofii antycznej. To część doktryny chrześcijaństwa.

To Ojcowie Kościoła, a później jego Doktorzy zdecydowali, co z tej całej filozofii antycznej jest spójnego z Ewangelią, a co trzeba odrzucić apriori. I oni właśnie wskazywali (nie tylko Teodoryt), że codzienne życie filozofów często stało w sprzeczności z ideami, które jakoby głosili. A skoro oni sami nie stosowali się do tego, co jakoby głosili, to jednak oni sami nie mogą być, w przeciwieństwie do Apostołów, Świętych czy Męczenników, wzorami do naśladowania.

I na tym właśnie skupia się nasze odbązowanie filozofii. Nie na negowaniu tego, co Kościół przyjął jako zgodne z Ewangelią, a na wskazaniu, że znaczna część tej całej filozofii wcale z Ewangelią zgodna nie jest i wiadomo o tym co najmniej od działalności Apostoła Pawła.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Pioter 4 lipca 2023 10:16
4 lipca 2023 10:36

Właśnie. Brak czystki przy jednoczesnym prowadzeniu dialogu i porównań już doprowadził do tego, że Kościół jakoby skopiował obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem od chociażby egipskiej Izydy. Chrystus dla niektórych był uczniem Buddy, za chwilę będzie, że Kościół ukradł swoje zasady od greckich filozofów. Powtórzę, to co kiedyś napisałam - skoro wiemy, że to oszuści, to wypalić to dziadostwo prądem. NIC się nie stanie. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @valser 4 lipca 2023 10:17
4 lipca 2023 10:44

Specjalnie przepisałem to co Wroński napisał w Gazowni o występie Tuska:

Prawdę mówiąc trzeba mieć niezwykle wysokie IQ żeby zrozumieć spot Tuska. Przekaz jest niesamowicie subtelny i bez solidnych podstaw egzegetyki większość argumentów przeleci nad głową typowego widza.

Do tego dochodzi nihilistyczna postawa Tuska, która została zręcznie wpleciona w jego postać – jego filozofia czerpie garściami choćby z literatury nurtu Narodnaja Wola. Fani PO są w stanie to zrozumieć, mają potencjał intelektualny żeby naprawdę docenić głębię tych nawiązań, uświadomić sobie, że nie tylko są one skuteczne – mówią nam coś głębszego o ŻYCIU.

zaloguj się by móc komentować

valser @Pioter 4 lipca 2023 10:33
4 lipca 2023 10:46

Zgadza sie. To jest czesc doktryny chrzescijanstwa. Cnoty kardynalne to szczebel w Jakubowej Drabinie, ktora tez ma swoj poganski rodowod i mnogosc interpretacji. Pozbyc sie jest nieroztropne i nie ma sie co obrazac na to, ze kto inny go wystrugal. Mamy to.

zaloguj się by móc komentować

valser @gabriel-maciejewski 4 lipca 2023 10:44
4 lipca 2023 10:53

Dzieki. Poglebiacz Wronski o glebi przemyslen pierwszego sekretarza. Czerpane garsciami, inteligentnie, z duzym IQ i butami na rzepy. 

On musi miec od tego pisania brazowy jezyk.

 

 

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @Matka-Scypiona 4 lipca 2023 10:36
4 lipca 2023 10:56

"...papież mówił m.in. na temat stosunku chrześcijaństwa i islamu do rozumu i filozofii greckiej, będącej jednym z podstawowych źródeł kultury europejskiej. Benedykt XVI zacytował wypowiedź XIV-wiecznego cesarza bizantyńskiego, Manuela II Paleologa z jego dyskusji z pewnym uczonym Persem, muzułmaninem. Cesarz twierdził, że wiara chrześcijańska jest racjonalna, gdyż rozumność jest istotą Boga, zaś idea islamskiego dżihadu, świętej wojny i nawracania siłą, a nie rozumem, sprzeciwia się Bogu – szczególny kontekst tym stwierdzeniom cesarza nadaje fakt, że spisał je podczas oblężenia Konstantynopola przez muzułmańskie wojska tureckie między 1394 a 1402 rokiem. Papież przytoczył opinię uczonego Persa z tego dialogu, że Bóg jest kimś transcendentnym, jego wola nie jest związana z żadną z naszych kategorii, nawet nie z racjonalnością. Komentując ten dialog, Benedykt XVI odwołał się do refleksji muzułmańskiego uczonego Ibn Hazma (zm. 1069), dla którego Bóg nie jest ograniczony nawet przez swoje Słowo i nic nie zmusi go do objawienia nam prawdy. Jeśli taka będzie jego wola, człowiek będzie nawet oddawał cześć bożkom [2]."

zaloguj się by móc komentować

valser @Matka-Scypiona 4 lipca 2023 10:36
4 lipca 2023 10:57

Wypalic pradem. No coz, nie powiem, pokusa jest duza. Nie bardzo wiem jak sie to bedzie sklejac z miloscia blizniego i nie jestem pewien czy wszystkiego trzeba probowac?

 

 

zaloguj się by móc komentować

BeaM @valser 4 lipca 2023 10:57
4 lipca 2023 11:00

Otóż to, Chrystusowi ten zwrot „wypalić dziadostwo prądem" mógłby się nie spodobać. 

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @valser 4 lipca 2023 10:57
4 lipca 2023 11:01

Można pójść dalej i wypieprzyć całą tę nowoczesną filozofię przyrody (tj. fizykę) - samoloty przecież już budowali Egipcjanie.

zaloguj się by móc komentować

valser @kpiotrzk 4 lipca 2023 11:01
4 lipca 2023 11:06

Lece po paczke chipsow, siadam w fotel i bede kibicowal.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @kpiotrzk 4 lipca 2023 10:56
4 lipca 2023 11:16

"In quoting the text of the Emperor Manuel II, I intended solely to draw out the essential relationship between faith and reason.  On this point I am in agreement with Manuel II, but without endorsing his polemic." BXVI https://www.vatican.va/content/benedict-xvi/en/speeches/2006/september/documents/hf_ben-xvi_spe_20060912_university-regensburg.html#_ftn3

Cytując tekst cesarza Manuela II, chciałem jedynie nakreślić zasadniczy związek między wiarą a rozumem. W tej kwestii zgadzam się z Manuelem II, ale nie popieram jego polemiki.

 

zaloguj się by móc komentować

ArGut @kpiotrzk 4 lipca 2023 11:01
4 lipca 2023 11:37

> Można pójść dalej i wypieprzyć całą tę nowoczesną filozofię przyrody (tj. fizykę)

Czyli co mamy wypieprzyć kwanty, znaczy się fizykę kwantową ? Filozofia grecka nie miała problemu z modelowaniem materii. Demokryt z kolegami przecież wprowadzili pojęcie atomu. A gó*** mogli w tej kwestii zaobserwować. Kolega nawigator jest o ile mnie pamięć nie myli zawodowym fizykiem od kwantów, jak pomyliłem czy obraziłem to przepraszam. Przy słuszności tezy mamy świadomość, że kwanty i "nowoczesna filozofia przyrody" zostają.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Matka-Scypiona 4 lipca 2023 10:36
4 lipca 2023 11:38

Dokladnie  tak,...

...  chyba,  ze  dalej  ,,gonimy  zaHUT,,  !!!

zaloguj się by móc komentować

valser @Paris 4 lipca 2023 11:38
4 lipca 2023 11:51

No wlasnie, ze nie. Wymuszanie takich postaw, ze musimy robic jakies rewizje, inwentaryzacje i sie czegos pozbawac, to jest dobrowolne wejscie w pulapke slepej ortodoksji. Podobnie jest z tym wszystkimi nieumiarkowanymi nadgorliwcami co chca sie modlic tylko po trydencku, bo inaczej to sie nie liczy. Ci ludzie cisnac dalej swoj ekstremizm mniej lub bardziej nieswiadomie wbijaja klina w Kosciol.

 

 

zaloguj się by móc komentować

ArGut @valser
4 lipca 2023 11:52

Jak zwykle interesująco o miejscach.  Katedrę w St.Gallen i Świdnicy umieszczam na liście do odwiedzenia (w Świdnicy już mogłem być ale pewnie patrzyłem na rzeczy, które pani ArGutowa uznała za interesujące).

W kwestiach zaś Sokratesa czy Arystotelesa to kimkolwiek by oni nie byli czy to propagandzistami, agentami, szpiegami a nawet bullshiterami i bandytami. To koledzy nawigatorzy Pioter i Gabriel  niech nap******** po tych wszystkich greckich i rzymskich mędrcach. Jak mają WARTOŚĆ to się wybronią. Fun jest i już nikt nie wzruszy się jak, ktoś ze współczesnym mędrców, czy telewizyjnych autortytetów "westchnię", "zadumamn się" i wkroczy na teren mędrców antyku w zamyśleniu i ze swadą.
 

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @valser
4 lipca 2023 11:56

Miałem na myśli całą nowoczesną fizykę, począwszy od szkół katedralnych i Kopernika.

Zaś atom jest faktycznie najważniejszą ideą/odkryciem fizyki współczesnej, wraz z "pierwotnym atomem" księdza Lemaitre.

 

 

zaloguj się by móc komentować

stachu @valser
4 lipca 2023 12:22

Ciekawa dyskusjadla mnie, bo zacytuję, że "lejek jestem". Praktyczne podejście antyku do prawdy, dobra i sprawiedliwości widać w przesłuchaniu Jezusa przez Piłata.

zaloguj się by móc komentować

valser @ArGut 4 lipca 2023 11:52
4 lipca 2023 12:25

Zrobilem w czerwcu rajd po zamkach i palacach Dolnego Slaska. Tych palacow jest tyle, ze nastepne dwie-trzy trasy sie jeszcze szykuja. Baza hotelowa trzyma poziom swiatowy, a dookola jest tyle atrakcji, ze trzeba wybierac. Jest wszystko - woda, gory, przyroda, urocze zaulki starych miast, zabytki, atrakcje turystyczno-sportowe i swiety spokoj. Kuchnia wykwintna i smaczna. I wszystkow smiesznych cenach w porownaniu do Niemiec czy Szwajcarii.

We wrzesniu jade tour "the best of" i ciagne po zamkach i palacach swoja egipska-muzulmanska rodzine.

Zeby docenic szczegoly, to jednak trzeba sensownego przewodnika. W Srebrnej Gorze dolaczylem do grupy mlodziezy, gdzie pan przewodnik przebrany w pruski mundur cisnal rozne kity, a na koncu tego zbiorowego dramatu byl fajerwerk - wystrzal z prochowego pistoletu. Tylko waty cukrowej zabraklo. No, ale bylo piwko wiec placzu nie bylo. Ja nienawidze lazic w grupach z wycieczkami, a do fortyfikacji Srebrnej Gory bez przewodnika nie ma wejsc.

Tam gdzie sie dalo, to zamawialem prywatnego przewodnika. Tak zrobilem w Jaworze, w Strzegomiu, Swidnicy, Krzeszowie i Henrykowie. Jednak pan Mariusz ze Swidnicy gra w innej lidze. Jest znawca nie tylko miasta, ale historii regionu. Schodzilismy z nim okolice swidnickiego rynku, blisko piec godzin. Zaszlismy w kilka miejsc, gdzie grup sie nie ciagnie.

 

zaloguj się by móc komentować

Janusz-Tryk @valser
4 lipca 2023 12:26

Mnie dziwi jedna rzecz. Przecież to nie jest pierwszy raz kiedy w Szkole Nawigatorów pisze się kontrowersyjnie. Czy akurtat Arystoteles zasługuje na to, żeby go bronić jak niepodległości? Wszystko inne można podważać ale nie Arystotelesa. No bądźmy poważni. :)

zaloguj się by móc komentować

valser @Janusz-Tryk 4 lipca 2023 12:26
4 lipca 2023 12:34

To co pan proponuje? Uniewaznic cnoty kardynalne bo Palton i Arystoteles maczai w tym palce? "Grzebanie w zyciorysach" tego nie zmieni, tak samo jak tego, ze nauka sw. Tomasza to jest chrzescijanska adaptacja Arystotelesa, na ktorego sw.Tomasz bez zenady sie wprost powoluje.

Mamy tutaj trzy obszary - cnoty kardynalne, logike i teorie prawdy. To co jest z Arystotelesa w tomizmie jest do obronienia logicznym wywodem. Wszystkie piec dowodow Tomasza na istnienie Boga to jest aplikacja logiki Arystotelesa. Mozemy to oczywiscie odrzucic, tylko po co?

zaloguj się by móc komentować

valser @Janusz-Tryk 4 lipca 2023 12:26
4 lipca 2023 12:39

I jeszcze jedna rzecz - gdyby zapytac Arystotelesa by wzial udzial w sredniowiecznych sporach doktrynalnych o Uniwersalia, to stanowisko Arystotelesa i sw. Tomasza jest wlasciwie tozsame. To sie nazywa "umiarkowany realizm pojeciowy".

zaloguj się by móc komentować

Janusz-Tryk @valser 4 lipca 2023 12:39
4 lipca 2023 12:50

Szczerze mówiąc mnie interesuje w tym wszystkim najbardziej nie filozofia ale pośrednik czyli islam. A w zasadzie starcie islamu z chrześcijaństwem. W tym konekście mnie to interesuje. 

 

zaloguj się by móc komentować

valser @Janusz-Tryk 4 lipca 2023 12:50
4 lipca 2023 12:56

Mnie natomiast islam nie interesuje zupelnie. Nie mam zamiaru tego eksplorowac.

Przyjmuje do wiadomosci, ze da sie zyc bez logiki, bez Arystotelesa i bez przynaleznosci do Katolickiego Kosciola. ale zybym mial sie tymi sprawami interesowac, to jak dla mnie jest troche za wiele.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @Janusz-Tryk 4 lipca 2023 12:50
4 lipca 2023 12:57

Benedykt XVI wyjaśnił co trzeba - to za mało?

zaloguj się by móc komentować

Janusz-Tryk @valser 4 lipca 2023 12:56
4 lipca 2023 13:19

Mnie też islam nie interesuje sam w sobie. Wręcz przeciwnie. Ale jeśli to prawda, że pośrednikiem w "odkryciu" pism Arystotelesa był islam to wolałbym wiedzić czy to nie przypadek, że akurat te a nie inne pisma zostały "odkryte".

Logika ma swoje granice. Trzeba też mieć tę świadomości i umieć się w razie czego przed "logiką" obronić. Jest taka historia o mistrzu buddyjskim Naropie. On był uczonym i filozofem na uniwersytecie Nalanda. Potrafił obronić każdy pogląd filozoficzny, po czym po wygraniej, zamieniał się stronami z przeciwnikiem i wygrywał broniąc jego poglądu. Kiedy jednak jednak spotkał swojego mistrza Tilopę ten przez długi czas nie chciał mu udzielić nauk ponieważ ten zaklasyfikował by to jak kolejny pogląd i niczego by to w jego życiu nie zmieniło. W końcu Tilopa w pewnym momencie walnął go butem w głowę i mówi się, że Naropa zapomniał wszystkiego czego się nauczył i w ten sposób osiągnął oświecenie. Można to traktować jako legendę ale historia ta pokazuje stosunek do "logiki". Logika jest ważna ale nie przeceniajmy jej znaczenia. W przeciwnym razie może być dla nas groźna.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @valser 4 lipca 2023 12:56
4 lipca 2023 13:23

No wiec powtorze turaj tę moja hipotezę - Skoro wszyscy prawie wielcy filozofowie byli strugani z tego i owego (jak to napisałes sam), to czy nie jest zasadne zastanowienie się, czy aby właśnie owo struganie było istotą filozofi, a te piekne idee to zasłona ukrywajaca ten brzydki proceder? A wiec te piekne idee z gory traktowano nie jako cel, ale jako narzędzie werbunkowe do organizacji tajnych?

zaloguj się by móc komentować

valser @OjciecDyrektor 4 lipca 2023 13:23
4 lipca 2023 13:29

To trzeba za kazdym razem indywidualnie oceniac i nie obrazac sie, ze akurat musimy akceptowac cos co nie pasuje do naszych wyobrazen. 

Nadmierny entuzjazm jest tylko odwrotna strona nadmiernej podejrzliwosci. 

zaloguj się by móc komentować

valser @Janusz-Tryk 4 lipca 2023 13:19
4 lipca 2023 13:34

Powiem wiecej. Logika ma bardzo jasno i precyzyjnie ustalone granice. W tym tkwi jesj niezawodnosc i sila.

Bezrozumie to po prostu duremstwo, a nadmiar rozumu jest prosta droga do arogancji i lekcewazenia postaw innych

 

zaloguj się by móc komentować

ArGut @valser 4 lipca 2023 12:25
4 lipca 2023 13:40

>We wrzesniu jade tour "the best of" i ciagne po zamkach i palacach swoja egipska-muzulmanska rodzine.

Liczę na notki i własne obserwacje !

Ciekawości mnie trawi czy w przypadku egipsko - muzumańskiej rodziny tour bedzie również ewangelizacyjny ?

W maju byłem z panią ArGutową na rekolekcjach karmelitańskich w Czernej u sióstr. Bardzo mnie się podoba duchowość karmelitańska. Pani ArGutowa jak zwykle w takich okazjach kupuje ogrom książek, które czyta i zleca do przeczytania. Ja "upolowałem" -> "Jesteś większy, niż myślisz. Ludzka wolność w ujęciu św. Jana od Krzyża" Roman Antoni Rachmejda.
Przy okazji odkryłem, że kawą czy ekspresem do kawy też mogę ewangelizować.

zaloguj się by móc komentować

Paris @valser 4 lipca 2023 11:51
4 lipca 2023 13:46

No  wlasnie,  ze  nie,  Valser`ku,...

...  uwazam  jednak,  ze  troche  tego  wymuszania  pewnych  postaw  i  zachowan  by  nam  sie  zdalo  i  wcale  by  nie  zaszkodzilo...  i  naturalnie  ich  BEZPRECEDENSOWEGO  przestrzegania  !!!

Mam  na  mysli  jakosc  naszego  zycia  publicznego,  ktore  bardzo  rzutuje  na  nasze  zycie,  tych  maluczkich  -  tu  wrecz  wskazana  jest  WIELKA  ORTODOKSJA,...  wszak  ryba  psuje  sie  od  glowy.

Poza  tym  zawsze  bylam  i  jestem  za  rewizjami,  inwentaryzacjami  czy  lustracjami  -  i  prawdopodobnie  bede  -  nie  moze  byc  takiego  SYFU  jak  obecnie  -  oczywiscie  Z  PREMEDYTACJA  nam  ordynowanego,  bo  on  sie  nie  wzial  przeciez  sam  z  siebie.

zaloguj się by móc komentować


valser @Paris 4 lipca 2023 13:46
4 lipca 2023 14:20

szansa, ze z tej wielkiej ortodoksji wyjdzie jakas lajza jak Lisiecki, Terlikowski, albo Szustak, o Tekelim nie wspominajac, jest dla mnie za duza. 

Ale rozumiem takie taktyki i poniekad je akceptuje. Odwroce problem do gory nogami. 

Mialem rozmowe wczoraj z ojcem bardzo utalentowanego sportowca z ambicjami (ojciec i syn). Mimo calego zaangazowania i entuzjazmu warto pamietac, ze w zawodowym sporcie pieniadze zarabiaja nieliczni, a wiekszosc na sport wyklada wlasne pieniadze. 

W szwajcarskim hokeju jest 30 tys. grojkow, w NLA gra jakies 450 ludzi i jest pod kontraktem. To jest ok.1.5% tych co ciupia w hokeja. Reszta doklada do tego spore pieniadze. 

I teraz pytanie - czy wybralbys zawod, czy dzialalnosc biznesowa, w ktorym prawdopodobienstwo sukcesu wynosi 1.5%???

Raczej nie... a na sport sie ludzie daja lapac. 

zaloguj się by móc komentować

valser @ArGut 4 lipca 2023 13:40
4 lipca 2023 14:35

Tour jest juz zabukowany. Warszawa-Uniejow-Wroclaw-Mojecice-Grodziec- Zamek Czocha-Jelenia Gora-Pakoszow--Lomnica-Karpniki-Szczeliniec-Zamek Sarny-Swidnica-Wroclaw-Krakow. Po drodze wiele roznych atrakcji. 

Ja sie zbieram do czestochowskich Jezuitow na rekolekcje, ale slabo mi idzie. Zeby sie odspawac calkowicie od telefonu i komputera na dwa tygodnie, to nie mam w tej chwili takich mocy. 

Dzis mam wolne wiec tu sobie pisze, ale za chwile bede w takim ciagu, ze gdzies w listopadzie... moze... cis odpusci. 

Ja mam calkiem obszerne portfolio ludzi, ktorych sciagnalem na manowce, szczepiac im zainteresowanie sportem, whisky i cygarami. 

Nie aspiruje, zeby kogos nawracac. Sam sie kwalifikuje na ewangelizacje. 

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @tomasz-kurowski 4 lipca 2023 14:06
4 lipca 2023 14:36

To trzeba wrzucić do jego komentarza. Ależ dupek! Nawet nie zadał sobie trudu, żeby coś zmienić! 

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @BeaM 4 lipca 2023 11:00
4 lipca 2023 14:38

Ojciec Chrystusa wszystko wypali ogniem, zatem prąd użyty w jednej sprawie na nikim w Niebiosach wrażenia nie robi. 

zaloguj się by móc komentować

valser @tomasz-kurowski 4 lipca 2023 14:06
4 lipca 2023 14:47

Zdziwilbym, gdyby bylo inaczej. Coryllus z przykrego obowiazku zaglada na twittera i serdecznie mu wspolczuje nurkowania w szambie i lowienia takich perel. 

Dobrze, ze nie musze tego robic i nie musze rozwijac takich kompetencji. 

zaloguj się by móc komentować

tomasz-kurowski @Matka-Scypiona 4 lipca 2023 14:36
4 lipca 2023 14:54

Ten żart na tym polega, że kopiuje się dobrze znany tekst, zmieniając tylko imiona. Pytanie tylko czy to żart Wrońskiego, czy żart z Wrońskiego.

Plus problem, jeśli ktoś tego tekstu nie zna.

zaloguj się by móc komentować

valser @Matka-Scypiona 4 lipca 2023 14:38
4 lipca 2023 15:25

Mysle, sobie, ze nie ma zadnego powodu, zeby histeryzowac. Jest jak jest, a z filozofia to najczesciej tylko bywa. Na przyklad tak...

zaloguj się by móc komentować

betacool @Matka-Scypiona 4 lipca 2023 14:36
4 lipca 2023 15:39

To tekst z fejkowego konta a nie tekst Wrońskiego.

zaloguj się by móc komentować

Paris @valser 4 lipca 2023 14:20
4 lipca 2023 16:08

Nie  tylko  na  sport...

...  bo  na  te  deta  ,,polYtykIe,,  to  my,  caly  narod,  wykladamy  pieniadze...  i  to  OLBRZYMIE  pieniadze  !!!

Dzisiaj  w  polityce  NIE  MA  ZADNEGO  SUKCESU  i  dlugo  nie  bedzie,  ale  KORYTO  ZAWSZE  JEST  PELNE... 

...  i  najwazniejsze  -  ZERO  ODPOWIEDZIALNOSCI  i  ZERO  KARY  !!!

 

Ale  trzeba  robic  swoje  i  na  DEBILI  sie  nie  ogladac  -  trzeba  demaskowac  kazda  OBLUDE,...  takze  te  ,,antyczno  i  tych  meNTrcUF,,. 

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @valser 4 lipca 2023 10:10
4 lipca 2023 16:31

Owsiaka z jego "robta co chceta". 

 

Owsiak amputował oryginał a ten brzmi tak 

... Aurelius Augustinus (354-430): Dilige et quod vis fac, Liebe – und tue, was du willst. ...

 

  1. Dilige et quod vis fac.

    Love and do what you will.

    often quoted as ‘Ama et fac quod vis’

    In Epistolam Joannis ad Parthos (ad 413) tractatus 7, sect. 8

zaloguj się by móc komentować

valser @saturn-9 4 lipca 2023 16:31
4 lipca 2023 16:47

to jest rzeczywiscie niezle.

To tak jak francuscy towarzysze amputowali alternatywe z hasla "wolnosc, rownosc braterstwo". Bo w orginale to lecialo tak... Liberté, égalité, fraternité, ou la mort.

Jak juz wybili wystarczajaco duzo ludzi, to ta alternatywa stala sie bez sensu i dzis funkcjonuje w ulomnej, amputowanej wersji.

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @valser
4 lipca 2023 19:43

Bardzo koledze dziękuję za dzisiejszy wpis. Oczywiście z zainteresowaniem i niekiedy z osłupienieniem czytałem te demaskacje, które od kilku miesięcy tutaj nam są serwowane i szczerze powiem jestem autorom bardzo wdzięczny - nigdy i nigdzie nikt nie zeskrobał tyle patyny i brązu z tych pomnikowych postaci. Rzeczywiście można, a nawet trzeba sobie to wszystko poukładać na nowo. No tylko jest jedno ale - ja nie będę się upierał, że 2+2=9 tylko dlatego, że zbrodniarz, zboczeniec, psychopata i socjopata typu Hitler albo Stalin twierdzić będzie, że jednak =4....

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @ArGut 4 lipca 2023 11:37
4 lipca 2023 19:53

Miałem na myśli całą nowoczesną fizykę, począwszy od szkół katedralnych i Kopernika.

Zaś atom jest faktycznie najważniejszą ideą/odkryciem fizyki współczesnej, wraz z "pierwotnym atomem" księdza Lemaitre.

zaloguj się by móc komentować

valser @aszymanik 4 lipca 2023 19:43
4 lipca 2023 20:41

Platonowi i Arystotelesowi do Stalinow daleko. Ja te rewelacje demonterskie traktuje luzno. Wnioskowanie na podstawie tekstow Diogenesa Laertiosa czy innych autorow, ktorych motywacje do pisania roznych rzeczy sa niewyjasnione jest obarczone duzym marginesem bledu, ale mozna sobie dla sportu  pospekulowac.

sw. Pawel z Tarsu byl faryzeuszem i przylozyl reke do ukamienowania sw. Szczepana. Czy ktos, kiedys mu wypominal, ze byl bandyta i przesladowca chrzescijan? Czy to ma wplyw na nasze oceny tej postaci? Nie sadze. Sam przeciez go wyzej w swoim tekscie cytowalem - List do Koryntian, w kontekscie cnot. 

Czy nam sie to podoba czy nie, to pomysly Platona i Arystotelesa sa w doktrynie katolickiej obecne i co oni robili w wolnym czasie od pisania nie wchodzi zakres doktryny. Mozna sie tym oczywiscie interesowac, snuc rozne atrakcyjne i pasjonujace historie, wcielic sie w Indiane Jonesa i Sherlocka Holmesa. Warunek jest jeden - trzeba szerokim lukiem obchodzic teksty, ktore nam zostawili, bo one moga nieoczekiwanie stanac poprzecznie do opowiesci. Vide - cnoty kardynalne. Mozna je przemilczec, mozna inkorporowac. Zaprzeczyc sie nie da. To znaczy da sie, tylko,ze cena jest nie do przyjecia.

 

zaloguj się by móc komentować

chlor @valser 4 lipca 2023 20:41
4 lipca 2023 21:03

Tak, można nie mieć zielonego pojęcia o istnieniu jakichś czterech cnót, i żyć porządnie. Można znać je dokładnie, lecz w praktyce naciągać. Jedynie wprost zaprzeczyć im mogą tylko ludzie bardzo pewni swego. Bandyci różnego rodzaju i złodzieje.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

valser @chlor 4 lipca 2023 21:03
4 lipca 2023 21:24

Jasne, ze mozna nie miec pojecia. Mysle, ze wiekszosc ludzi tak ma na tym swiecie. Stad sie biora rozne dziwne wnioski i nieporozumienia. O tym wlasnie pisze.

Przyklad - Do ambony jest dolepionych czterech gosci. Jeden jest z glowa byka, drugi z lwem, trzeci z ptakiem, a czwarty z glowa skrzydlata. Ten z bykiem to rzeznik, z ptakiem pewnie sokolnik, z lwem to treser z cyrku, a ten z glowa to rzezbiarz.

Jak jestem w katedrze swojej, to czesto obserwuje ludzi, ktorzy chodza w te i nazad i robia jakies random zdjecia. Wiekszosc z nich to analfabeci. Zobacza dwa aniolki z kubkami w rekach i pomysla, ze to jakas impreza. Przeciez te wszystkie dekoracje opowiadaja historie ze Starego i Nowego Testamentu, podpowiadaja odniesienia do doktryny Kosciola, do zywotow swietych, opowiadaja takze lokalne historie i zdarzenia.

Mozna bez tego wszystkiego sie obejsc, zyc jak Pan Bog przykazal. Mysle jednak, ze to nie o to chodzi, zeby pozostawac i ignorancji, tylko przezywac cos glebiej, znalezc konteksty i inspiracje do tego, zeby nie gapic sie w obraz bezrefleksyjnie i jedyne co wystekac, to to, ze jest fajny.

zaloguj się by móc komentować

valser @chlor 4 lipca 2023 21:03
4 lipca 2023 21:41

Podam inny przyklad. W Krzeszowie obok klasztoru jest jeszcze kosciol sw. Jozefa. On jest udekorowany obrazami Michaela Willmanna. Wisi tam cykl 14 obrazow - siedem smutkow i siedem radosci sw. Jozefa.

Gdybym tam pojechal 20 lat temu, jako zdeklarowany analfabeta, przeszedlbym sie w dziesiec minut, cyknal pare fotek i poszedl na lody do kawiarenki. No, ale tutaj jestesmy po szkoleniu Agnieszki Slodkowskiej, ktora namalowala ten cykl, ktory wisi w kosciele sw. Jozefa w Warszawie. Znamy dzieki Agnieszce historie, konteksty, artystow, ktorzy mierzali sie z tematem.

Przyjazd do Krzeszowa nabral zupelnie innych znaczen i sensu, a i tak byl okazal sie odkrywczy i inspirujacy. Jednak bez wpisow Agnieszki i bez pracy, ktora ona ujela od strony malarskiej pojechalbym tam jako ignorant. I to jest jeden z tych momentow, w ktorych mozna uchwycic sens i konteksty. Agnieszka z pewnoscia na te obrazy patrzla jeszcze glebiej, bo ma pojecie o technice malarskiej.

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @valser 4 lipca 2023 20:41
4 lipca 2023 21:52

Wiem, że to nie ta liga - chodzi mi o zasadę. Dzięki, myśle, że czujemy w tym temacie to samo...

zaloguj się by móc komentować

BeaM @valser
4 lipca 2023 22:56

Fajny i cenny tekst, co więcej -  zaskakująco wyważony ton jak na Valsera :)
Świdnica godna polecenia, potwierdzam. Nie ma co zastanawiać się, który kościół jest lepszy - oba to perełki sztuki sakralnej.  
Ja jeszcze dorzucę coś a propos Sokratesa, a właściwie sokratejskiego ruchu, który narodził się z inicatywy niejakiego Christophera Phillipsa. W 2021 r. wydał on książkę "Socretes Cafe" i zainicjował tworzenie filozoficznych spotkań w kawiarniach (głównie), ale i w innych miejscach - szkołach, więzieniach, ośrodkach. Polegało to na tym, że obcy sobie ludzie spotykali się gdzieś, proponowali tematy rozmów i przeglosowywali, które mają być poruszane. To się tak zrobiło popularne że na całym świecie ludzie te sokratejskie kawiarnie ciągnęli. 

Ktoś mi bliski, kto już nie żyje, wydał polską wersję tej książki. Ja jej nie przeczytałam, bo zirytował mnie jej początek i styl pisania, a także nigdy nie pasjonowało mnie filozofowanie, nawet tak „zwyczajne". Natomiast ze zdziwieniem widzę teraz, po prawie dwóch dekadach od próby zaszczepienia tego na grunt polski, że to jeszcze w paru miejscach zipie. 
http://socratescafe.pl/

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @valser 4 lipca 2023 11:06
4 lipca 2023 23:33

Coś tam o wyłączonym środku.

EX-OR

Mamy świadomość tego, że tu możemy wymieniać dzięki zeru i jedynce. Trzecia karta/kubek jest zbędna.

 

p.s.

nawet papilarne linie są przerabiane na 0/1. takie czasy.

 

zaloguj się by móc komentować

ArGut @kpiotrzk 4 lipca 2023 19:53
5 lipca 2023 07:29

> Miałem na myśli całą nowoczesną fizykę, począwszy od szkół katedralnych i Kopernika.

To OGROMNIE szeroko ! Dla mnie nowoczesna fizyka zaczyna się od wykładów Feynmana. Dla mnie to właśnie Feynman poukładał zamysł z obserwacją. No i pochwalę polskich fizyków Dragan, Ekert, Meissner czy Heler a oni to tylko czybek tego co się dzieje we fizyce.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @ArGut 5 lipca 2023 07:29
5 lipca 2023 15:09

Notka Valsera dotyczy filozofii starożytnej wtedy i dzisiaj - w tym kontekście piszę o nowoczesnej (=niestarożytnej) filozofii przyrody, która miała swe źrodło w Kościele Katolickim po roku 1000. Fizyka nowoczesna nie powstała nigdzie indziej, ale właśnie w Zachodnim Kościele (= wielu duchownych w tym Kopernik + Galileusz i jemu podobni) i nie jest to przypadek, ale wynik owego Fides et Ratio o którym pisali JPII i BXVI.

NB. Heller nie jest fizykiem, a Feynman zajmował się fizyką "współczesną", którą rozpoczął Maks Planck w 1900.  

zaloguj się by móc komentować

valser @BeaM 4 lipca 2023 22:56
5 lipca 2023 15:44

Dziekuje za pochwalke.

Ja to mam taka sokratejska kawiarenke jak sie spotkam z ekipa przy cygarku w Bytomiu. Po drugim baniaku kazdy jest filozof. Niekoniecznie Sokrates.

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @valser 4 lipca 2023 16:47
5 lipca 2023 16:36

Jeszcze inne odniesienie do takiego jednego "francuskiego towarzysza":

FAY CE QUE VOULDRAS  =  RÓB CO CHCESZ.  [Gargantua (1534)]

zaloguj się by móc komentować

valser @saturn-9 5 lipca 2023 16:36
5 lipca 2023 21:48

Francja to jest od dawna rozkladajace sie bagno i kloaka. Tysiac lat temu robili cos z sensem. Dzisiaj tam jest po prostu jak w skladnicy zlomu.

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @valser
5 lipca 2023 22:46

Drugi plus.

 

 

zaloguj się by móc komentować

valser @MarekBielany 5 lipca 2023 22:46
6 lipca 2023 13:40

dzieki. Fajny taki, dodatni.

Mnie filozofia juz nie interesuje tak jak dawniej. Podobnie jest z historia. Nie interesuje mnie jak glownymi bohaterami sa jacys popaprancy.

Studiowalem filozofie na drugim kierunku i mam absolutorium ze studium doktoranckiego. Jakies pojecie ogolne i kontekstowe mam, na tyle, ze potrafie wylozyc roznice miedzy "transcendentnym" i trenscendentalnym".

Mialem pisac na temat Johna Actona, ale sie okazalo, ze "specjalista" i potencjalnym recenzentem, a jesli nie recenzentem to egzekutorem mial byc prof. Pawel Spiewak, te co napisal ksiazke o zydokomunie - https://dzieje.pl/aktualnosci/spiewak-zydokomuna-antysemicki-mit

no i mi przeszlo. John Acton to ciekawa postac, problem jest taki, ze wszystkie liczace sie oracowania sa zrobione przez ziomali Spiewaka. Uznalem ostatecznie, ze filozofie lepiej robic, niz o niej gadac.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @kpiotrzk 5 lipca 2023 15:09
6 lipca 2023 14:08

> Heller nie jest fizykiem,

Dziękuję za poprawienie błędu w nazwisku, często mnie się to zdarza. Ale mimo to nie przeszkodziło to zrozumieć. Zadajmy więc pytanie kim jest Michał Kazimierz Heller, jak nie jest fizykiem ? W opisie z wikipedii w polskiej i angielskiej wersji stoi, że to fizyk teoretyk. A Georges Lemaître był fizykiem czy jedynie duchownym katolickim ?

zaloguj się by móc komentować

ArGut @valser 6 lipca 2023 13:40
6 lipca 2023 14:11

W takich przypadkach, można mówić o "betonowaniu" przekazu. I w takich przypadkach FILM ukazujący Johna Actona inaczej może mur, jak ten berliński pokruszyć na płyty.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @ArGut 6 lipca 2023 14:08
6 lipca 2023 14:32

 

G. Lemaître był geniuszem - księdzem i profesorem fizyki zarazem.

A księdz M. Heller jest (także) filozofem z zawodu, nie ma żadnego tytułu naukowego/zawodowego z fizyki, nawet mgr. 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @valser
6 lipca 2023 14:40

Ksiądz Heller do niedawna określał się kosmologiem (cokolwiek to oznacza), ewidentnie ostatnio nastąpiła duża inflacja. Wpis w angielskiej wiki jest kopią polskiego/krakowskiego.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @ArGut 5 lipca 2023 07:29
6 lipca 2023 15:41

Autobiografia Feynmana jest fascynująca i rozum i zmysł i zamysł i dystans I.. wiele innych. Życie fizyką, matematyką i innymi obszarami aktywności ludzkiej- czyta się. Jego wykłady też są do czytania.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @valser 4 lipca 2023 21:41
6 lipca 2023 15:43

I to jest owoc bywania w SN

zaloguj się by móc komentować

qwerty @valser 4 lipca 2023 13:34
6 lipca 2023 15:48

Pięknym komplementem obdarowałmnie kiedyś sędzia na sali sądowej jak z wyrzutem wyksztusił z siebie 'bo Pan to logikę stosuje'

zaloguj się by móc komentować

qwerty @Janusz-Tryk 4 lipca 2023 13:19
6 lipca 2023 15:51

A cóż to jest logika? Wartościowanie prawda-fasz i reguły wnioskowania. No i pobocze tj. sofizmaty, etc

zaloguj się by móc komentować

qwerty @valser 4 lipca 2023 10:01
6 lipca 2023 15:57

Oszustwo stało się normą społeczną. Od kreowania treści ustaw poczynając. 'Oszukuję więc jestem' a konfrontacja z tą patologią to syzyfowa praca.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @valser 6 lipca 2023 13:40
6 lipca 2023 16:05

Jako drugi fakultet podczas studiów na politechnice wybrałem filozofię na UJ. Jednak gdy o 4 rano wytoczyłem się z klubu Jaszczury w Krakowie i o 8 rano usłyszałem pytanie egzaminacyjne co mógłbym rzec o tezach biskupa Berkeleya- podziękowałem za otrzeźwienie.

zaloguj się by móc komentować

Paris @valser 6 lipca 2023 13:40
6 lipca 2023 17:45

Troche  mnie...

...  ta  cala  filozofia  jednak  interesuje,  dlatego  tez  jesli  moglbys  -  to  skresl,  prosze,  pare  slow  o  tym  calym  Acton`ie,...

...  bo  ,,pierdy,,  Spiewaka  i  jego  ziomali  ani  mnie  ani  99%  z  nas  tu  na  SN,  napewno  NIE  INTERESUJA  !!!

zaloguj się by móc komentować

valser @qwerty 6 lipca 2023 15:48
6 lipca 2023 18:09

Ludzie, ktorzy nie maja pojecia o regulach wnioskowania maja ulatwione zadanie akceptowac jakies z doopy wystrzelone opinie. 

Elementarna logika, rachunek zdan powinny byc przedmiotem w szkole sredniej. 

zaloguj się by móc komentować

valser @Paris 6 lipca 2023 17:45
6 lipca 2023 18:13

Moze kiedys o tym szrajbne. Bylem w kontakcie z rodzina, potomkami lorda Actona i dostep do niepublikowanych tekstow i notatek w sprawach, ktore mnie interesowaly. Acton z wiary byl katolikiem, ale z przekonan politycznych, gospodarczych byl liberalem. Nie mogl w tamtych czasach zostac profesorem na uniwersytecie, bo katolicy mieli zakaz zajmowania takich stanowisk. 

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @valser
6 lipca 2023 19:34

Przeczytałam uważnie całą dyskusję w temacie i dokładam plusa Valserze.Szkoda,że skąpisz notek...

zaloguj się by móc komentować

valser @BTWSelena 6 lipca 2023 19:34
6 lipca 2023 20:01

Nie mam ciagu na bramke. Nie potrafie tego wyjasnic, ale ciezko mi sie zebrac i pisac teksty.

Z komentarzami idzie latwiej. Lece jutro do Polski, bede pare dni, a potem ognia. Ida jak co roku obozy hokejowe. 

zaloguj się by móc komentować

ArGut @kpiotrzk 6 lipca 2023 14:32
6 lipca 2023 20:25

A co z Freemanem Dysonem ? Też nie był fizykiem, bo miał jedynie magisterkę z matmy. Czy on był jednak fizykiem bo dostał dużo więcej nagród z nazwami fizyków i matematyków ?

Ja się tu nie nabijam, próbuje ustalić jak tzw. ŚRODOWISKO określa kiedy ktoś jest kimś a kiedy nie jest. No może ani Sokrates ani Arystoteles nie byli FILOZOFAMI ? Przecież nie ma ani BA ani MSC ani PHD dla nich. Jak się mylę to mnie kolega nawigator napisze, kto im te tytuły DAŁ.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @qwerty 6 lipca 2023 15:41
6 lipca 2023 20:37

Bo Feynman to był prawdziwy facet z "jajami". I gadał jeszcze ładniej niż Grzegorz Braun, a że był fizykiem teoretykiem to NIC poza zamysłem, diagramami i ładnym gadaniem nie musiał zrobić.

A pan Grzegorz Braun MUSIAŁ -> mennice, strzelnice, szkoły i kościoły.

zaloguj się by móc komentować

chlor @valser 4 lipca 2023 21:41
6 lipca 2023 20:58

Wieki temu w "Problemach" był fajny artykuł dowodzący na przykładach, że naprawdę dostrzegamy tylko to o czym już coś wiemy. Jeśli nic nie wiemy to mamy przed oczami tylko szlaczki, ciapki, plamki, ładne czy nie - samą optykę, albo gdy mamy wyobraźnię, to skojarzenia błądzącego po omacku umysłu, czyli widzimy potwory, paszcze, gołe baby. Co kto lubi.

To akurat jest psychologia widzenia, i z filozofią nie ma nic wspólnego.

 

 

zaloguj się by móc komentować

valser @chlor 6 lipca 2023 20:58
6 lipca 2023 21:10

Podroze ksztalca, ale tylko wyksztalconych. 

zaloguj się by móc komentować

chlor @valser 6 lipca 2023 21:10
6 lipca 2023 21:18

Nie wykształconym podróże nawet szkodzą.

 

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @ArGut 6 lipca 2023 20:25
6 lipca 2023 21:19

Jeśli zgodzimy się, że (współczesny) fizyk to zawód jak każdy inny, to i tutaj certyfiktaty oraz uprawnienia obowiązują jak wszędzie. Dyson był wyjątkowy bo dostał nadzwyczajny certyfikat - profesurę fizyki nie mając doktoratu - a dostał bo oczywiście uzyskał i opublikował wybitne wyniki w fizyce.

W tym drugim przypadku to nie zachodzi i "kosmolog" oddaje najlepiej stan rzeczy.

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @valser 6 lipca 2023 18:13
6 lipca 2023 21:27

No  prosze,...

...  i  juz  wyszlo,  ze  Spiewak  nie  ma  do  Ciebie  ,,wstanu,,  !!!

Nie  zwlekaj  tylko  pisz,  stp, 

zaloguj się by móc komentować


MarekBielany @valser 6 lipca 2023 13:40
6 lipca 2023 22:20

:)

te ostatnie zdania podrzędne.

Proste i piękne.

 

 

zaloguj się by móc komentować


kpiotrzk @ArGut 6 lipca 2023 23:25
7 lipca 2023 00:05

Britannica tradycyjnie najbardziej precyzyjna: "Roman Catholic priest and mathematical cosmologist" https://www.britannica.com/biography/Michal-Heller

zaloguj się by móc komentować

zkr @valser 6 lipca 2023 18:09
7 lipca 2023 07:15

> Ludzie, ktorzy nie maja pojecia o regulach wnioskowania maja ulatwione zadanie akceptowac jakies z doopy wystrzelone opinie. 

Kapitalnie to podsumowali Bricmont i Sokal

> Elementarna logika, rachunek zdan powinny byc przedmiotem w szkole sredniej. 

Mialem akurat szczescie zaliczyc dawny mat-fiz. Pojecie koniunkcji, alternatywy i implikacji to bylo w pierwszej klasie na samym poczatku zajec z matematyki.

zaloguj się by móc komentować

zkr @ArGut 5 lipca 2023 07:29
7 lipca 2023 07:25

Moim skromnym zdaniem (ale bedzie to niepoprawne politycznie) to jednym z najwybitniejszych fizykow XX wieku byl Heisenberg. Dodalbym Schroedingera, ktory opracowal mechanike falowa.

No i Enrico Fermi. Wybitny teoretyk ale, co bardzo rzadkie, rowniez wybitny doswiadczalnik.

zaloguj się by móc komentować

valser @zkr 7 lipca 2023 07:15
7 lipca 2023 07:32

Boghossian and Lindsay - filozof i matematyk, pokazali jaki nonsens sie wybudowal w amerykanskich uniwersytetach. Nie ma w tej chwili zadnych barier, ktore by filtrowaly idiotyzmy, ktore nie tylko przecza logice, ale tez zdrowemu rozsadkowi. Ci dwaj goscie wspolczesnym "naukom spolecznym", sciagneli spodnie. Ile razy to ogladam, to sie smieje.

https://www.youtube.com/watch?v=OlqU_JMTzd4

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować